چکیده :

اخلاق در طول تاریخ انسان یکی از اهداف مهم تعلیم و تربیت و از دیرباز مورد توجه برنامه ریزان، معلمان و مربیان و حتی والدین و حتی خود دانش آموزان بوده است و نشأت گرفته از آیات الهی و روایات ائمه است. یکی از اهداف مهم نظام¬های آموزش و پرورش کشور توسعه ارزش های اخلاقی نوجوانان آن کشور مبتنی بر مکتب و اصول اعتقادات مردم آن کشور است. نقش مدرسه در مجموع چیزی فراتر از خانواده است و فرض بر این است که خانواده ها علی رغم اهمیت و حساسیتی که در پرورش ابعاد معنوی، اخلاقی فرزندان شان دارند به علل مختلف به ویژه استضعاف فرهنگی والدین، اغلب قادر و قابل برای این مهم نبوده، این رسالت را به مدرسه واگذار می¬کنند تا فرزندان¬شان را هم عالم بسازند و هم آدم. موضوع تحقیق با توجه به ماهیت آن توصیفی و از نوع زمینه¬یابی می¬باشد. جامعه آماری تحقیق کلیه دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان بابل سال تحصیلی 91-90 که حدود 12000 نفر می باشند. نمونه آماری 200 نفر که از طریق خوشه¬ای از 10 مدرسه پسرانه و 10 مدرسه دخترانه به صورت کاملا تصادفی انتخاب شده¬اند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته با 32 سوال بسته 5 ارزشی لیکرت بوده است (80α =). داده ها در 2 سطح توصیفی و استنباطی مورد تحلیل واقع شده است. از آزمون خی دو و نرم افزار SPSS19 جهت استنباط نتایج استفاده شده است. یافته¬های تحقیق نشان می-دهد که مدیر مدرسه با دانش آموزان رابطه خوبی دارد و در جهت فعالیت¬های تربیتی با مربی و معلمین رابطه لازم را دارد. در این دوره نوجوان از نظر اجتماعی وارد مرحله تازه ای از رشد و تکامل اجتماعی می رسد که با اجتماع سازگارتر و نزدیکتر می شود و حائز خصایص و خصوصیات اجتماعی می¬شود و تأثیر شخصیت اخلاقی معلمان از نظر فکری و روحی و عاطفی بر نوجوان زیاد است. نقش مدرسه هم در محیط مدرسه ایجاد نظم و ترتیب، هماهنگی و تفاهم و صمیمیت و دوستی میان دانش آموزان است و مدرسه در تغییرات اجتماعی عامل مهم و اصیل می باشد و پاداش و تنبیه هم هریک باید اصولی و با طی نمودن مراحل مخصوص آن مورد استفاده قرار گیرد تا در جهت رسیدن به توسعه اخلاقی کمک نماید.

کلید واژگان :

مدرسه، توسعه اخلاقی، دانش آموزان.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک