چکیده :

طي يكي دو دهه گذشته تحولات جديد و وسيعي در زمينه مديريت، رخ داده که شامل ارائه الگوها و نظريات مربوط به كيفيت بوده است. ظهور تفكر و ايده بهبود مستمر، فلسفه مديريت كيفيت جامع، كنترل كيفيت جامع، حلقه‌هاي كنترل كيفي و سري استانداردهاي ايزو 9000 نمونه‌هايي از اين حركت‌هاست، که از بين سيستم‌هاي گوناگون كنترل كيفيت، سيستم تضمين كيفيت ايزو 9000، بيشترين توجه را در سالیان طولانی تا به حال به خود اختصاص داده است. در اين راستا،‌ پژوهش حاضر به بررسی اثرات اجرای ایزو از دیدگاه دمینگ در سازمان تأمین اجتماعی شهرستان همدان مي‌پردازد. در اين تحقيق فرض شده است كه بين آزمون قبل و بعد از اجراي ايزو تفاوت معني‌داری وجود دارد. به منظور انجام تحقيق، ابتدا مباني نظري تحقيق تشريح شد و سپس روابط بين متغيرها مورد بررسي قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان سازمان تأمین اجتماعی شهرستان همدان و شامل 167 نفر مي‌باشد. حجم نمونه‌ی تحقيق با استفاده از جدول مورگان برای کارکنان 116 نفر در نظر گرفته شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد که در اين راستا تعداد 25 سئوال پرسشنامه مورد بررسي قرار گرفت، و روايي و پایایی آن‌ها نیز مورد بررسی و تأیید قرار گرفته‌اند. جهت تجزیه و تحلیل یافته‌ها نیز از آزمون ويلكاكسون استفاده شده است. نتايج بدست آمده بيانگر اين است که بين دو متغير قبل و بعد از اجراي ايزو تفاوت معنی‌داری وجود دارد. براي آزمون رتبه‌بندی متغیرها بعد از اجرای ایزو نیز از آزمون فریدمن استفاده گرديده كه متغیرها با توجه به میانگین‌ها رتبه‌بندی شده‌اند.

کلید واژگان :

سیستم مديريت كيفيت، استقرار ايزو، دمينگ، ایزو 9000، QMS



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک