چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، بررسی تفاوت سرمایه اجتماعی در کاربران شبکه اجتماعی فیس‌بوک و سرآمد و گروهی از کاربران اینترنتی غیر عضو در شبکه های اجتماعی بود. در یک طرح علی- مقایسه‌ای، با روش نمونه گیری داوطلبانه 179 نفر(66 زن، 113 مرد) از این کاربران انتخاب شدند و مقیاس سرمایه برخط( ویلیامز، 2006) را که در Google Drive به صورت یک پرسشنامه اینترنتی بار گذاری شده بود، تکمیل کردند. تحلیل واریانس یک راهه گویای آن بود که بر حسب عضویت در شبکه اجتماعی فیس‌بوک و سرآمد یا عدم عضویت در شبکه های اجتماعی در ابعاد سرمایه اجتماعی برخط شامل پیوند سازی و پل بندی تفاوت وجود دارد. سایر تحلیل‌ها نشان داد که تفاوت‌ها بر حسب جنسیت و میزان تحصیلات معنادار نیست اما رابطه معناداری میان سن با پیوند سازی و پل بندی وجود دارد. تحلیل کوواریانس یک متغیره با حذف اثر سن نشان داد که تفاوت گروه‌ها در پیوند سازی معنادار و در پل بندی غیر معنادار است. در خصوص یافته ها بحث و نتیجه گیری صورت گرفت.

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی برخط، فیس بوک، شبکه های اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک