چکیده :

توزیع مناسب فروشگاه هاي زنجیره اي ، نقش بسزایی در کاهش هزینه هاي حمل و نقل ، عرضه سریع کالاها و خدمات ، دسترسی مناسب به پارکینگ وسایر خدمات مکمل شهري دارد. یک فروشگاه زنجیره اي از چندین فروشگاه خرده فروشی تحت مالکیت مشترك ومتمرکز تشکیل می شود. هدف از این مقاله ، بررسی مولفه هاي تصمیم گیري در است . یافته SWOT– AHP بکارگیري توزیع فضایی فروشگاه هاي زنجیره اي شهر رشت در چارچوب مدل راهبردي هاي تحقیق ، بیانگر آن است که نقاط قوت با ارزش کلی ( 0,617 ) بیشترین و تهدید ها با ارزش کلی ( 0,055 ) کمترین امتیاز را از بین چهار معیار اصلی به خود اختصاص داده اند. و از میان زیر معیارها، متغیر توزیع مناسب فروشگاه هاي زنجیره اي جهت دسترسی سریع، آسان و ارزان به فروشگاه هاي مطمئن تر و گسترده تر با ارزش کلی ( 0,266 ) ، از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در تحلیل هاي مکانی محسوب می شود . همچنین نتایج نشان داد که فروشگاه هاي زنجیره اي موجود، توزیع فضایی مناسبی نداشته و هر چه از نواحی مرکزي شهر به سمت پیرامون حرکت می کنیم ، از تعداد فروشگاه هاي زنجیره اي کاسته می شود. لذا با افزایش قیمت زمین، محدودیت پارکینگ، توزیع فضایی جمعیت ، باید به تغییر جهت از الگوهاي سنتی به سمت الگوهاي جدید مکان یابی به منظور توزیع فروشگاههاي زنجیره اي حرکت کرد.

کلید واژگان :

شهررشت ،SWOT - AHP ، انتخاب مکان، الگوي فضایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک