چکیده :

مقدمه: صنعت ورزش، بخش هايي نظير كالاهاي ورزشي، بازاريابي، سرپرستي اجرا و حمايت مالي، ورزش هاي حرفه اي، پوشاك ورزشي، رسانه هاي ورزشي و ورزش¬هاي تفريحي را در بر مي¬گيرد و هر ساله در حال رشد است (احساني و همكاران، 1387). تلاش براي بهبود و استفاده مؤثر و كارآمد از منابع گوناگون چون نيروي انساني، سرمايه، مواد، انرژي و اطلاعات، هدف تمامي مديران سازمان هاي اقتصادي، صنعتي و مؤسسات خدماتي است (احسانی و همکاران، 1392). از سوی دیگر بازاريابي و سودآوري هدف اساسي اغلب شركت هاي دولتي و خصوصي در سراسر جهان است و تلاش بر اين است كه هر فعاليتي منجر به سودآوردي براي دولت يا شركت هاي خصوصي گردد. در اين خصوص ترفندها و سياست هاي اجرايي خاصي اعمال مي¬شود تا هر شركت، واحد خدماتي يا توليدي بتواند کالا یا خدمات مورد عرضه خود را جذاب و پر فروش نمايد (رجبی، 1388). روش تحقیق: روش تحقیق توصیفی و از نوع مطالعات پيمايشي است. جامعه آماری تحقیق حاضر، 168 نفر از مدیران عامل و معاونین 70 شرکت بزرگ توليدي، خدماتي و بازرگاني اعم از دولتی و خصوصی که توانایی حمایت مالی در ورزش استان مازندران را داشتند، که با توجه به جدول مورگان 118 نفر به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری اطلاعات، پرسشنامه رجبی (1388) با مقیاس پنج ارزشی لیکرت بود (85/0=α). برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون آزمون تی و فريدمن و نرم افزار آماری SPSS22 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد بین تمامی موانع از دیدگاه مدیران و معاونین شرکت¬های تولیدی در عدم حمایت مالی در ورزش تفاوت معناداری وجود دارد که به ترتيب سه عامل مدیریتی- تبلیغاتی، اقتصادی- اجتماعی و ارتباطی- محیطی مهمترين موانع حمایت مالی شرکت¬ها در ورزش استان مازندران بودند. ولیکن بین دیدگاه¬های مدیران و معاونین شرکت¬های دولتی با شرکت¬های خصوصی درباره تمامی متغیرهای عدم تمایل شرکت¬ها به عنوان حامیان مالی در ورزش اختلاف معناداری وجود ندارد. نتیجه گیری: به طور کلی، به علت اینکه هنوز حمایت مالی از ورزش توسط شرکت¬ها در ایران به جایگاه خاصی دست نیافته و شرکت¬ها از مزایای مالی آن استفاده بالایی نبرده¬اند و با توجه به عدم حمایت دولت، حق کپی رایت و فرهنگ تبلیغات در کشور؛ گستردگی موانع حمایت از ورزش توسط شرکت¬ها منطقی به نظر می رسد. از این رو با توجه به نتایج حاصله از این تحقیق به نظر می¬رسد برای جذب و استفاده هرچه بهتر از شرکت¬ها در جهت حمایت از ورزش می¬بایستی با رفع موانع و فراهم کردن زمینه¬های مناسبی همچون حمایت¬های دولت و مسئولین استانی، کاهش مالیات¬ها، فراهم کردن پوشش رسانه¬ای مناسب اعم از تصویری، مطبوعاتی و چاپی و معرفی محصولات و خدمات شرکت¬ها درجهت توسعه ورزش استان اقدام نمود.

کلید واژگان :

موانع، حمایت مالی از ورزش، شرکتهای تولیدی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک