چکیده :

مقدمه: در جوامع کنونی و به‌ویژه با ورود به قرن بیست و یکم اکثریت قریب اتفاق افراد به اصول بهداشتی مربوط به ابعاد مختلف جسمانی خویش آگاهی دارند به والدین از طریق رسانه‌های گروهی و به فرزندان از طریق آموزشگاه¬ها این مهم توصیه و سفارش می‌شود. هدف: هدف کلی این پژوهش، بررسی رابطه منبع کنترل بر عزت‌نفس دانش آموزان پسر و دختر ناشنوا شهرستان شادگان در سال تحصیلی 94-93 می‌باشد. روش: ابزار به کار رفته در این پژوهش، پرسشنامه عزت‌نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه منبع کنترل راتر است. روش نمونه‌گیری به صورت تصادفی ساده که از جامعه در دسترس بوده‌اند، 50 نفر دانش‌آموز پسر و 50 نفر دانش‌آموز دختر ناشنوا انتخاب‌شده‌اند که به دو پرسشنامه ذکرشده پاسخ داده‌اند و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش آزمون T و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته‌ها: بر اساس نتایج پژوهش بین عزت‌نفس و منبع کنترل هر دو گروه پسران و دختران رابطه معنی‌داری وجود دارد؛ اما بین عزت‌نفس و منبع کنترل پسران با دختران تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بین عزت‌نفس و منبع کنترل رابطه معنی‌دار وجود دارد.

کلید واژگان :

عزت‌نفس، منبع کنترل، دانش آموزان پسر و دختر، ناشنوا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک