چکیده :

هدف کلی این پژوهش ارائه مدلی برای ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه مجازی است. با توسعه فناوری اطلاعات از یک سو و وجود علاقمندان پر شمار برای ورود به آموزش عالی، اغلب دانشگاه های ایران را به طراحی و راه اندازی دوره های یادگیری الکترونیکی ترغیب کرده است. توجه به ارزشیابی مداوم کیفیت این نظام آموزشی در دانشگاه ها می¬تواند ضمن کمک به توسعه آموزش عالی ، زمینه یادگیری مهارت های اساسی شغلی و مهارت های بنیادی زندگی برای یاد گیرندگان فراهم سازد. در ارتباط با ارزشیابی کیفیت آموزش در دانشگاه¬های الکترونیکی چند سوال به قرار زیر مطرح است : 1) برای بررسی کیفیت آموزش دوره های یادگیری الکترونیکی چه عناصری را باید مورد بررسی قرار داد؟ 2) با چه شاخص¬هایی می توان کیفیت این عناصر را مورد بررسی قرار داد؟ 3) آیا از بررسی کیفیت عناصر به صورت مجزا می¬توان به تصمیم گیری در مورد کل دوره آموزش الکترونیکی دست یافت؟ در این پژوهش از روش توصیفی استفاده شده است و داده¬های آن با استفاده از مطالعه¬ای کتابخانه¬ای و جستجو در وبگاه داده¬های معتبر صورت گرفته است. یافته¬های این پژوهش نشان می¬دهد که طراحی و راه¬اندازی نظام آموزشی دانشگاه¬های الکترونیکی بر تصمیم¬های سه¬گانه ، مدیریتی، فناورانه و پداگوژیک مبتنی است و از این رو برای ارزشیابی کیفیت آنها نیز می¬توان به بررسی عوامل و شاخص¬های مربوط به این سه بعد پرداخت. بر این اساس در ارزشیابی کیفیت آموزش دانشگاه¬های الکترونیکی باید عامل¬ها یا عناصری مانند محتوای دوره الکترونیکی، طراحی برنامه درسی دوره، فناوری، مدیریت دوره، پشتیبانی از یاد گیرنده، پشتیبانی از معلم و ارزشیابی دوره مد نظر قرار گیرد. همچنین برای اطمینان از کیفیت کل دوره یا نظام آموزشی نمی¬توان به ترکیب ساده کیفیت عناصر اکتفاء کرد، بلکه باید نحوه تاثیرگذاری و تراکنش عناصر بر همدیگر و بر کیفیت کل نظام آموزشی مورد توجه قرار گیرد.

کلید واژگان :

کیفیت، یادگیری الکترونیکی، ارزشیابی درونی، ارزشیابی بیرونی، نظام آموزشی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک