دانشگاه معاصر با چالشی دو سویه مواجه است: در جامعهای که دانش در آن به طور روزافزونی با اهمیت تلقی میشود، و عملکرد دانشگاه به عنوان نهادی برای ایجاد و توزیع دانش اهمیت جدیدی مییابد، در همان زمان استفاده از بودجه عمومی برای این نهاد مورد تردید قرار میگیرد. لذا دانشگاهها در پی سازوکارهایی برای تامین مالی میباشند که از آن جمله، حفظ و صدور مالکیت معنوی همچون ثبت اختراع است. این مقاله با رویکرد فراترکیب به شناخت مفاهیم و نوعشناسی مالکیت فکری دستاوردهای تحقیقاتی پرداخته و نتیجه میگیرد با وجود بیمهای و امیدها، اتخاذ رویکرد کارآفرینی دانشگاهی افزون بر درآمدزایی برای دانشگاهها، «نرخ انتقال فناوری از دانشگاه به بخش کسب و کار را بهبود بخشیده» و «از طریق فعالیتهای کارآفرینی، احتمال انتقال دانش منطقهای و به تبع آن ایجاد شغل را افزایش میدهد».
کلید واژگان :مالکیت فکری، ثبت اختراع، دستاوردهای تحقیقاتی دانشگاهی، کارآفرینی دانشگاهی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک