چکیده :

چکيده امروزه کارکنان در سازمان‌های دولتی نقش مهمي در تحقق اهداف سازمان‌ها و به ‏ويژه کيفيت خدمات آن‌ها دارند. ادارات دولتی يکي از انواع سازمان‌هایی که کيفيت خدمات نقش بسيار مهمي در آن‌ها ایفا می نماید. تحقيقات پيشين نشان داده است کيفيت خدمات سازمان‌ها تحت تأثیر رفتارهاي خاصي از کارکنان تحت عنوان رفتارهاي شهروندي قرار مي گيرد. با مطرح شدن نقش و اهميت رفتارهاي شهروندي در سازمان‌های خدماتي، تحقيقات گسترده ای بر روي این‌گونه رفتارها و عوامل موثر بر بروز آن صورت گرفته است. رفتارهاي شهروندي خود تحت تأثیر متغيرهاي زيادي همچون عدالت سازماني، سبک رهبري، اعتماد سازماني، تعهد سازماني و غيره قرار می‌گیرند؛ لذا در این تحقیق با بررسي سابقه تحقيقات گذشته، يک مدل مفهومي جهت تأثیرگذاری اين عوامل یعنی رابطه میان مولفه های عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی بر روي رفتارهاي شهروندي مورد بررسی قرار گرفت و اين مدل در ادارات دولتی شهرستان ساری به عنوان جامعه آماری مورد بررسی و از طريق پرسشنامه مورد سنجش و آزمون قرار گرفت. لازم به ذکر است تعداد نمونه آماری مورد بررسی با توجه به فرمول کوکران تعیین گردید و پرسشنامه میان این تعداد از افراد توزیع گردید. روش تحقيق مورد استفاده در اين تحقيق، توصيفي و از نوع همبستگي - مدل معادلات ساختاري بوده است. در ابتدا روی داده ها تحلیل عاملی اکتشافی صورت پذیرفت که نتایج تحلیل عاملی بیانگر مناسب بودن گویه ها بود و سپس تحلیل عاملی تأییدی روی سمت چپ و راست مدل به منظور تایید روایی و پایایی صورت پذیرفت و در انتها تحلیل مسیر به منظور درک روابط علی میان متغیرها انجام شد. نتایج حاصله نشان داد که به جز 3 فرضیه تاثیر عدالت رویه ای بر تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی و عدالت مراوده ای بر رفتار شهروندی سازمانی سایر فرضیات تاییدگردید. در پايان براي بهبود تأثیرگذاری عوامل موثر بر رفتارهاي شهروندي، پيشنهاداتي ارائه شده است.

کلید واژگان :

عدالت سازماني، رفتارهاي شهروندي سازماني، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، مدلسازی معادلات ساختاری.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک