با مروری بر تاریخچه ی بلندمرتبه سازی در صنعت ساختمان، می توان اواخر قرن نوزدهم میلادی را سرآغاز رشد و توسعه ی سازه های بلند، با کاربری تجاری و مسکونی دانست. در دیدگاه عامه، بلندی حالتی نسبی است ولی از دیدگاه مهندسی، هنگامی می توان سازه را بلند نامید که ارتفاع آن باعث شود نیروهای جانبی ناشی از باد و زلزله، بر طراحی آن تاثیر قابل توجهی گذارند. امروزه، به منظور کم نمودن پدیده ی لنگی برشی، سیستم های سازه ای لوله ای (محیطی) به صورت مرسوم در طراحی سازه های بلند استفاده می شوند. در این مقاله، سیستم های سازه ای لوله ی خرپایی (TT)، لوله ی ترکیبی (CT) و به طور ویژه، لوله ی دسته بندی مهارشده (BBT)، از نقطه نظر فنی- اقتصادی، وقوع پدیده ی لنگی برشی و میزان شاخص جابجایی با یکدیگر مقایسه می شوند. نتایج نشان می دهند که مقادیر شاخص جابجایی و وزن سیستم BBT، در مقایسه با سیستم لوله ی دسته بندی شده (BT)، به ترتیب به میزان 45 و 71 درصد کاهش می یابد
کلید واژگان :سازه ی لوله ای، پدیده ی لنگی برشی، لوله ی مهارشده، بارگذاری دینامیکی، شاخص جابجایی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6144730943092942
- سال انتشار : 1394
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین کنفرانس بین المللی و ششمین کنفرانس ملی زلزله و سازه
- برگزار کنندگان : جهاد دانشگاهي استان كرمان
- تاریخ ثبت : 1394/08/21 09:53:50
- ثبت کننده : رضا کامگار
- تعداد بازدید : 258
- تعداد فروش : 0