چکیده :

این مطالعه به دنبال دستیابی به مولفه¬های تاثیرگذار در فرایند تولید و صادرات خرما در منطقه جیرفت بصورت تحلیلی و توصیفی بوده و از ابزارهای مختلف از جمله پرسشنامه و داده¬های ثانویه منتشر شده توسط سازمان¬های مرتبط و مطالعات تجربی استفاده شده است. از 165 بهره¬بردار، با استفاده از فرمول کوکران،109 نفر بصورت تصادفی ساده انتخاب شده¬اند. جهت معناداری پارمترهای مورد انتظار از آزمون ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. بر اساس یافته¬ها مشخص شد، که در سطح 95% بین میزان درآمد با نحوه انتخاب مشتریان و در سطح 99% بین صادر شدن خرما با منبع کسب اطلاعات مربوط به بازار رابطه معناداری وجود دارد. از نقاط ضعف در صادرات خرمای این منطقه به مواردی همچون: نبود هیچ¬گونه تبلیغات و برندهای تجاری مختص محصولات این منطقه، بی¬اطلاعی تولیدکننده¬گان از بازارهای جهانی و ضعف ارتباط بین تولیدکننده¬گان با ادارات کشاورزی جهت شناسایی بازارهای هدف اشاره نمود. اما برای بهبود جایگاه صادرات خرمای این منطقه می¬توان به شناسایی و گسترش بازارهای هدف و صادرات، ثبت برندهای تجاری مختص این منطقه، ایجاد انگیزه در صادرکنندگان از طریق برطرف کردن موانع صادرات، و در نهایت ایجاد اعتماد در مصرف¬کننده¬گان از طریق ارتقاء سطح بهداشت خرما و استفاده از بسته¬های متناسب سلیقه¬ آن¬ها اشاره کرد.

کلید واژگان :

خرما، تولیدکننده، بازاریابی، صادرات، مصرف کننده و جنوب کرمان



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک