وقتی واژه سرمایه به گوش می¬رسد، همه چشم می¬چرخانیم تا داشته¬های خود را ببینیم و قیمت¬گذاری کنیم غافل از اینکه انسان¬ها سرمایه¬ای دارند که زاده علم و دانش آنهاست و مدیریت آن می¬تواند ارزشی بالاتر از هر سرمایه اقتصادی دیگر باشد. "سرمایه فکری"، موضوع جدیدی است که به لحاظ نظری در چند ساله اخیر در سطح جهانی مطرح شده است. اما از آنجاییکه منبع پر ارزشی برای کشورها و سازمانها به حساب میآید، میزان رشد و توسعه آن به سرعت در حال تبدیل شدن به شاخصی در توسعهیافتگی کشورهاست. از سوی دیگر، این منبع نامشهود بهعنوان یکی از ارزشافزاترین منابع شرکتها و سرمایهای کلیدی در رشد کارآفرینی مطرح شده است. از اینرو، امروزه مدیریت سرمایه فکری، به یک الزام جدی در سطح کلان ملی و در عرصه کسب و کار تبدیل شده و با حركت به سمت اقتصاد دانش محور، منجر به تغيير پارادایم حاکم اقتصاد صنعتی شده است. نقش و سهم سرمايه¬ی فکري در پيشرفت مديريتي، فنّي و اجتماعي، موضوع تحقيقات جديد قرار گرفته، به گونهاي که دانش سازماني، عامل اصلي مزيّت رقابتي و خلق ارزش شناخته شده است. بنابراين، دستيابي به مزيّت رقابتي و بقاي سازمان در گرو توانايي آن در خلق، ذخيره، توزيع و کاربرد، دارايي¬هاي دانشي است در این مقاله یک توضیح اجمالی از مراحل مدیریت سرمایه فکری که شامل؛ مفهوم و تعاریف سرمایه فکری Intellectual Capital، عناصر تشکیل دهنده آن، و انواع(IC) در سازمان، تشریح؛ و در ادامه رويکردها و الگوهاي متفاوت اندازهگيري سرمايه فکري به اختصار مرور می شود.
کلید واژگان :سرمايه فكري- دارائي نامشهود- سرمايه اقتصادي- دارائی دانش
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک