چکیده :

امروزه روش های کشت سنتی به علت آلودگی های زیست محیطی و تغییر اقلیم و کمبود منابع آبی و کاهش امنیت بهداشتی و غذایی به عنوان تهدیدهایی جدی برای کشورهای در حال توسعه به شمار می رود. از طرفی دیگر، در کشور ما با وجود صرف منابع انسانی و فکری و مالی سنگین بخش خصوصی در روش های نوین کشت ارگانیک و اکروپونیک و هیدروپونیک کشاورزی، با کمبود بازار و عدم استقبال کافی مواجه می شود. این پژوهش مروری با استناد به پژوهش های انجام شده و با هدف بررسی ضرورت تولید و بازاریابی محصولات دانش بنیان بر پایه این روش ها به ضرورت و الزام این توجه به کاربرد فناوری های دانش بنیان در کشاورزی می پردازد. بر اساس یافته های پژوهش، عواملی نظیر عوامل آموزشی، اقتصادی، فنی، سیاستگذاری، مدیریتی، روانشناختی، زمینه های کاربرد در تولید و نیز عواملی نظیر عوامل مربوط به محصول و عوامل مربوط به مصرف کننده در بازاریابی محصولات ارگانیک تاثیر دارند. نتایج حاکی است که مهم ترین عامل در تولید و ایجاد بازار مصرف این محصولات عامل فرهنگی و افزایش سطح اگاهی تولید کننده و مصرف کننده هاست. که این عامل می تواند از طریق ارائه آموزش ها و پژوهش های موثر و کاربردی در جهت افزایش اگاهی و تاکید بر مزیت های کسب درآمد بیشتر برای تولید کننده گان و بهره گیری از محیط زیست سالم و تغذیه و امنیت بهداشتی و غذایی برای مصرف کنندگان از طریق اشاعه فرهنگ مصرف موثر باشد.

کلید واژگان :

محصولات دانش بنیان، انقلاب دانش بنیان در کشاورزی ، محصولات ارگانیک، کشت آکواپونیک، کشت هیدروپونیک. امنیت غذایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک