چکیده :

نظام‌های آموزشی هر کشور به عنوان متولیان اصلی در بخش‌های آموزشی و پژوهشی و در راستای تعلیم و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد نقش داشته‌ که با تاثیرپذیری از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات نوین، موجب ارتقای سطح دانش عمومی و مهارت متخصصان در همه سطح می‌گردد، و در نهایت تاثیرات عمیقی بر زندگی انسان‌ها داشته است که مهمترین و عمیقترین این تاثیرات در زمینه آموزش و یادگیری و به عبارتی تعلیم و تربیت می‌باشد. فناوري اطلاعات و ارتباطات به دليل قدرت تحول‌پذيري و توانايي برقراري ارتباط پويا كه مي‌تواند با دانش‌آموزان داشته باشد، از نقش مهمي در انتقال دانش و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت برخوردار است. درباره تاثير فناوري اطلاعات و ارتباطات درحوزه تعليم و تربيت دو رویکرد وجود دارد؛ رويكرد اول كه به رويكرد اصلاح‌گرا معروف است، براين باور است كه اثر فناوري اطلاعات و ارتباطات بر آموزش و پرورش تدريجي بوده و اين پديده باعث مي‌شود كه آموزش به شيوه سنتي، تنها به گونه‌اي كارآمدتر انجام شود. در كنار اين رويكرد، رويكرد تحول‌گرا مطرح است كه معتقد به تحول‌زايي فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش مي‌باشد و بر اين باور است كه فناوري اطلاعات و ارتباطات، ابزارها و حتي خط‌مشي‌ها و اهداف تعليم و تربيت را به صورت اساسي تغيير داده و متحول مي‌كند . اين مقاله تلاش دارد با بيان مفهوم و کاربرد فناوري اطلاعات و ارتباطات در حوزه تعليم و تربيت، به تاثیر آن در ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت بپردازد.

کلید واژگان :

فناوری اطلاعات و ارتباطات، تعلیم و تربیت، آموزش و یادگیری



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک