چکیده :

مسئوليت اجتماعي شركتي (CSR) و اخلاقيات زمينه اي مهم براي سازمان ها و مديراني است كه در سازمان ها كار مي كنند. مسئوليت اجتماعي سازمان، تعهد و الزام سازمان به استفاده از منابع تحت اختيار خود در راستاي حفظ منابع اجتماع، به¬اين نحو كه سازمان خود را جزيي از اجتماع بداند، همواره نسبت به آن احساس مسئوليت داشته باشد و در جهت بهبود رفاه عمومي به گونه¬اي مستقل از منافع مستقيم شركت، تلاش كند. با اين وجود، اين وضوح بسيار اندكي از آن چيزي است كه «مسئوليت اجتماعي شركت» واقعاً معني مي¬دهد. در سال¬هاي بسيار گذشته، جوامع از شركت¬ها انتظار داشتند تا فقط اقلام و خدمات فراهم نمايند، اشتغال ايجاد كنند، ماليات¬هاي شركت را بپردازند، ثروت مهيا كنندگان سرمايه را افزايش دهند و از قوانين اساسي جامعه پيروي نمايند. امروزه جوامع به شكلي بنيادي در حال تغيير هستند: محلي، جهاني شده است، و آن چيزي كه بسته بود، اكنون باز است. هر چيزي و هر كسي به هم پيوسته و به هم جفت شده¬اند. به نظر نمي¬رسد كه مفاهيم اجتماعي كلاسيك بتوانند نيازها و مسائل جامعه را جامة عمل بپوشانند. در نتيجه، تقاضاهاي بيشتر و بيشتر، جايگزين نقش شدني (امكان پذير) مسئوليت هاي سازمان¬ها شده است. در اين مقاله از مسئوليت اجتماعي تعاريفي ارائه شده و به الگوهاي آن پرداخته مي شود و سپس اخلاق و اثرات آن در سازمان¬ها بررسي مي گردد و در پايان الگوي جامع ارائه و جمع بندي صورت مي گيرد.

کلید واژگان :

مسئوليت اجتماعي، اخلاق، سازمان، CSR، مديريت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک