چکیده :

این مقاله مروری بر مفهوم سرمایه اجتماعی است و به بررسی اهمیت مفهوم سرمایه ی اجتماعی در مدیریت بنگاه های نوین به لحاظ ارزش تولید ی برای بنگاه، ریسک و مدیریت ریسک می پردازد. در ابتدا مروری خلاصه بر تعریف مفهوم سرمایه اجتماعی، توسعه ی این مفهوم و کارکردهایش خواهیم داشت و سپس با بیان اهمیت مفهوم سرمایه اجتماعی در مدیریت بنگاه های نوین به مطالعاتی موردی در این خصوص خواهیم پرداخت. در این مطالعات، سرمایه اجتماعی، به عنوان مکانیزمی پایدارساز در مدیریت بنگاه در نظر گرفته شده است و اهمیت ارتباط بین استراتژی و سرمایه اجتماعی (ازدیدگاه مدیریت ریسک) در آنها مورد بررسی قرار گرفته است. يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد كه پیاده سازی مفهوم سرمایه اجتماعی تاثير مثبتي برعملكرد بنگاه ها می گذارد و به نوعی سرمايه ای نامشهود برای آنها بحساب می آید. به تعبير ديگر سرمايه اجتماعي مي تواند ابزاري بسيار پركاربرد در خلق ارزش برای سازمانها محسوب شود. علاوه بر آن سرمايه اجتماعي در هنگام بحران ها بعنوان كنترل كننده نرم عمل مي‌كند و مي تواند بنگاه را در اين شرايط از حالت عدم تعادل به تعادل برساند. فرهنگ سازمانی نیز می تواند به نوبه خود، موجب ارتقاء سرمايه اجتماعي و فرهنگ مطلوب بنگاه گردد.

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی، ارزش بنگاه، فرهنگ سازمانی، مدیریت ریسک، بنگاه های نوین، کنترل نرم، کنترل سخت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک