چکیده :

تحقیق حاضر به تبیین رابطه فناوری اطلاعات و توانمندسازی منابع انسانی در بانکهای خصوصی استان مازندران پرداخته است و به دنبال بررسی این مسئله بوده است که تا چه حد میزان استفاده از فناوری اطلاعات بر توانمندسازی کارکنان تأثیر دارد؟ برای پاسخ به اين پرسش، چارچوب نظری بر پايه نظريات محققان داخلی و خارجی درنظر گرفته شده است. این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه، کارکنان بانکهای خصوصی می باشد که بر اساس جدول مورگان تعداد 127نفر از آنها به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات از دو پرسشنامه پذیرش فناوری اطلاعات مدل دیویس و پرسشنامه توانمندسازی روان شناختی استفاده شد. ميزان روايی آن از طريق پرسش از اساتید محقق و صاحب نظر و کارشناسان تعيين گرديد. پايايی پرسشنامه های فناوری اطلاعات و توانمندسازی بااستفاده از ضريب آلفای کرونباخ به ترتیب 864/0 و 861/0 محاسبه شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در آمار توصيفي محقق به محاسبه فراواني ، درصد فراواني ،درصد تجمعی، ترسيم نمودار و تدوين و در آمار استنباطی از آزمون های کلموگروف- اسمیرونوف برای نرمال بودن داده ها، و همبستگی اسپیرمن برای تعیین روابط بین متغیرها و همچنین آزمون فریدمن برای رتبه بندی مؤلفه ها استفاده شد. براساس نتايج حاصله ارتباط معناداري ميان مولفه هاي توانمندسازی شامل احساس معنی داری، مؤثر بودن ، شایستگی ، استقلال و خودمختاری ، اعتماد و مشارکت با فناوری اطلاعات وجود دارد كه بيشترين تاثير را احساس معنی داری بر فناوری اطلاعات داشته است.

کلید واژگان :

احساس معنی داری، احساس مؤثر بودن، شایستگی، اعتماد و مشارکت، فناوری اطلاعات



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک