چکیده :

امروزه حفاظت از محیط زیست در شرکتها وظیفه حیاتی مدیریت می باشد، که به عنوان ابزاری در ایجاد تصویر ذهنی مثبت از شرکت و عنصری مهم برای موفقیت یک سازمان تجاری درک شده است. مسئولیت پذیری در برابر مسائل زیست محیطی نه تنها به سازمانها کمک می کند تا در عرصه رقابت باقی مانده و سهم بازار خود را افزایش دهند، بلکه شواهدی وجود دارد که افزایش وفاداری مصرف کننده را نیز سبب می شود، با اینحال تمام شرکتها از قابلیت کافی برای اجرای استراتژیهای بازاریابی سبز برخوردار نیستند و اگر می خواهند در زمینه بازاریابی سبز موفق باشند باید مفاهیم بازاریابی سبز را درتمامی جنبه های فعالیت بازاریابی خود معمول دارند. هدف از این تحقیق معرفی بازاریابی سبز، بررسی موانع، فرصتها ی موجود و شناسایی عوامل موثر در موفقیت و شکست برنامه ها در این حوزه می باشد. این پژوهش از منظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی بوده، منابع تحقیق شامل کلیه مقالات چاپ شده و سخنرانی و میزگردهایی بوده که در طول کنگرههای مختلف در مورد موضوع مورد بررسی، جمع آوری ومستند سازی شده اند. نتایج نشان می دهند، تعدادی عوامل باعث شده شرکتهای تجاری رفتاری مسئولانه تر نسبت به محیط زیست داشته باشند، شاید مهمترین آن امکان سرمایه گذاری در این حوزه بمنظور استفاده از فرصتهای موجود از طریق فروش محصولات و خدمات دوستدار محیط زیست باشد. دولتها نیز باید توجه بیشتری به مسائل زیست محیطی بعنوان یک مسئله قریب الوقوع در آینده نموده وبا تصویب قوانین حمایتی محیط زیست و ارائه مشوقهایی از شرکتهای فعال در این حوزه حمایت نمایند. همچنین برای موفقیت بازاریابی سبز نیازمند تغییر در عادات مردم هستیم.

کلید واژگان :

بازاریابی سبز، موانع، فرصتها، عوامل موثر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک