کاهش قیمت نفت و ضرورت افزایش صادرات غیرنفتی و درآمد ارزی، مواجهه با شرایط پسا تحریم و ضرورت جبران زیانهای اقتصادی گذشته و تأمین مالی، بحران آب و ضرورت تولید و صادرات محصولاتی باارزش افزوده بالا و کممصرف آبی، برنامهریزیهای تولید و صادرات کشور را با چالش مواجه ساخته است. هدف این پژوهش توصیفی- تحلیلی، با استفاده از ادبیات پژوهشی و مصاحبه با خبرگان و آمارهای مرکز آمار ایران و انجمن قارچ ایران و آمار بانک جهانی، بررسی ضرورت بازاریابی بینالمللی و صادرات و تأمین مالی محصول قارچ با توجه به مزیتهای نسبی این صنعت در ایران است. وجود مزیتهای نسبی: نیروی کار و منابع انرژی ارزانتر، تنوع اقلیمی (در مقایسه با کشورهای منطقه)، فاصله کمتر با کشورهای همجوار (در مقایسه با تولیدکنندگان بزرگ)، تولید محصول کاملا داخلی و عدم نیاز به واردات مواد اولیه، تقاضای مصرف مستمر به دلیل امنیت غذایی، انطباق با اصول کشاورزی سبز، ضرورت توجه به صنعت قارچ را توجیه مینماید. نتایج حاکیست بهرهگیری از مجموع مزیتهای نسبی یادشده، سبب کاهش قیمت تمامشده و کسب قیمت رقابتی بهعنوان یک مزیت رقابتی شده و سبب جذب بازارهای صادراتی میشود. بنابراین توجه به فرآوری قارچ ( افزایش ارزشافزوده و مصرف کم آب)، راهحلی برای صادرات غیرنفتی و بحران آب است.
کلید واژگان :واژگان کلیدی: بازاریابی بینالمللی، صادرات، تأمین مالی، طرحهای کشاورزی، قارچهای خوراکی و دارویی
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک