چکیده :

سرمایه اجتماعی به عنوان هنجارها و یا ارزش¬های تسهیم شده¬ای است که باعث ارتقا همکاری اجتماعی در جوامع محلی می¬شود. سرمایه اجتماعی متشکل از اجزایی نظیر اعتماد، مشارکت و انسجام اجتماعی می¬باشد. سرمایه اجتماعی نوعی محصول اجتماعی ناشی از تعامل اجتماعی است. یکی از خصوصیات ویژه سرمایه اجتماعی این است که برخلاف سرمایه فیزیکی با مصرف زیاد از بین نمی¬رود؛ بلکه رشد پیدا می¬کند و قوی¬تر می¬شود. از آنجایی که تعاونی¬ها مکان¬هایی هستند که بایستی سرشار از اعتماد، انسجام، آگاهی و مشارکت باشند، هدف این تحقیق بررسی تعیین¬کننده¬های ارتقا سرمایه اجتماعی در بین اعضای تعاونی تولید رحمت¬آباد در شهرستان شیراز بوده است. جامعه این مطالعه شامل همه اعضای تعاونی تولید روستای رحمت¬آباد بود (192 نفر) که 127 نفر از این افراد با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع¬آوری داده¬ها پرسشنامه بود که روایی صوری آن با استفاده از پانل متخصصان تأیید شد. برای بررسی پایایی آن نیز آزمون راهنما اجرا شد و آلفای کرونباخ آن بین 88/0-73/0 به دست آمد. یافته¬ها نشان داد که پنج متغیر هنجار ذهنی، تضادهای موجود در تعاونی، سطح تحصیلات، مساحت اراضی و آگاهی و اطلاعات در مورد اهداف تعاونی در مجموع قادرند 3/55 درصد از تغییرات در ارتقاء سرمایه اجتماعی اعضای تعاونی را پیش¬بینی کنند. در پایان با توجه به نتایج به¬دست آمده پیشنهادهای کاربردی ارائه گردید.

کلید واژگان :

سرمایه اجتماعی، تعاونی های تولید، اعتماد اجتماعی، انسجام اجتماعی، مشارکت اجتماعی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک