هدف مطالعه حاضر تهیه درس افزار شبیهساز علوم¬زیستی¬ و ¬¬بهداشت و نقش آن بر پیشرفت¬ درسی دانشآموزان متوسطه میباشد. طرح این پژوهش کاربردی و شبه آزمایشی با استفاده از پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری به تعداد 751 نفر در 31 کلاس بوده که با روش نمونهگیری تصادفی ساده 1 کلاس به تعداد 27 نفر به عنوان گروه آزمایش و 1 کلاس به تعداد 27 نفر به عنوان گروه کنترل از میان دانش آموزان پسر پایه اول متوسطه انتخاب گردیدند. در این طرح هر دو گروه در معرض آزمون مقدماتی و نهایی قرار می¬گیرند؛ اما تنها گروه آزمایش در معرض نفوذ اثر متغیر مستقل مورد نظر (درس افزار شبیهساز علوم زیستی) در مدت 4 جلسه آموزشی قرار می¬گیرد و گروه کنترل از همان روش¬های معمول تدریس که در مدارس رایج است استفاده شده است ابزار جمعآوری اطلاعات شامل درس افزار شبیهساز درس علوم زیستی و پرسشنامه محقق ساخته که از نظر روایی از نظرات متخصصان برنامهنویسی کامپیوتر و زیستشناسی و سرگروههای آموزشی استفاده شد و برای برآورد پایایی آن ضریب آلفای کرونباخ 84/0 به دست آمده است. جهت تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارspss و روش تحلیل واریانس و آزمونهای t مستقل و t وابسته استفاده شد که نتایج حاصل از تحلیلهای آماری نشان داد که درس افزار شبیهساز درس علوم زیستی و بهداشت بطور معنادار و مثبتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه اول مقطع متوسطه دوم تأثیر داشته است.
کلید واژگان :درس افزار شبیهساز، پیشرفت درسی، شبیه سازی، شبیه¬سازی آموزشی، علوم زیستی و بهداشت
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک