چکیده :

مقدمه: تحقيق حاضر با هدف بررسي علل و عوامل موثر بر انتخاب برند و رتبه بندی آنها از دیدگاه دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی و علوم ورزشی کشور به انجام رسيده است. روش شناسی: روش تحقيق، توصیفی، از نظر هدف پژوهش، كاربردي و به شكل ميداني انجام گرفته است. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎري اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ را دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی کشور تشکیل دادند و اطلاعات مورد نياز آن از طريق پرسشنامه اینترنتی توسط 805 نفر بدست آمده است. و براي تجزيه و تحليل داده ها، از آمار توصيفي با نرم افزار20spss استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که از 805 نمونه آماری 805 نفر (100/0) از برندهای خارجی استفاده کرده بودند که این رقم برای برندهای ایرانی 534 نفر (66/0) بود. در این بین دو برند آدیداس و نایک به تنهایی 72/0 برندهای خارجی را به خود اختصاص دادند؛ و برند مجید و دایی نیز با 38/0 در رده های برتر برندهای ایرانی قرار گرفتند. همچنین در این تحقیق 10 عامل اثر گذار بر خرید پوشاک ورزشی (شهرت برند، قیمت، کیفیت، توصیه دیگران، تجربه قبلی خرید، نیاز مرتبط با محصول آن برند، ظاهر زیبا، تبلیغات و زیاد دیده شدن، حمایت از رویدادها و تیم های ورزشی (اسپانسرینگ)، صداقت و تطابق با وعده های داده شده) مشخص گردید. یافته ها نشان داد که در این میان کیفیت با 84/0 و ظاهر زیبا با 44/0 ، قیمت با 41/0 ، تجربه قبلی خرید با 40/0 ، و شهرت برند با 30/0 بيشترين تاثير را در انتخاب برند داشته است. نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق به تولید کنندگان کشور پیشنهاد می گردد جهت رقابت با برندهای مشهور ورزشی با توجه به محدودیت های مالی به ترتیب اولویت بر روی کیفیت، زیبایی و قیمت مناسب محصولاتشان برنامه ریزی و سرمایه گزاری نمایند.

کلید واژگان :

برند، انتخاب برند، پوشاک ورزشی، دانشجویان و فارغ التحصیلان تربیت بدنی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک