چکیده :

در حال حاضر، درکشورهای پیشرفته، ورزش و تفریحات سالم به عنوان یک صنعت بسیار مهم، عاملی مؤثر در جهت رشد و توسعه اقتصاد ملی به شمار می رود و از بزرگترین صنایع پر درآمد قرن 21 به شمار می آید. صنعت ورزش با اختیار داشتن عامل محرکی همچون مسابقات بزرگ ورزشی، امکانات بهره گیری از فرصت های تبلیغاتی و همچنین توجه رسانه ها، بستر لازم برای تعامل بین صنعت، تجارت و ورزش را فراهم نموده است(1). جذابیتهای خاص ورزش و به وجودآمدن تمایات خاصی بین تمامی جوامع نسبت به رویدادهای ورزشی باعث شده است که تیمهای ورزشی برای توسعه و ارتقای کیفیت خود نیاز به تبدیل شدن به بنگاههای اقتصادی داشته باشند واز این رو زیرساخت های اصلی صنعت ورزش را باشگاه هایی تشکیل می دهند که به مثابه کارخانه های تولیدی و بنگاههای اقتصادی عمل می کنند. یکی از بزرگترین معضلات ورزش ایران در ابتدای تاسیس تا به امروز عدم توانایی باشگاه ها در امر درآمدزایی بوده است. این در حالی است که در دنیای امروز ورزش یک ورزش یک تجارت پر سود محسوب می شود که جهان به آن نیاز دارد. اتقیا(1384)، قیامی راد(1385)، قیامی راد و محرم زاده(1386)، الهی و همکاران (1386)، تجاری و همکاران (1389)، عسگریان و همکاران (1390)، حاکاموس (2004)، هادسون و بواچیچ (2003-2005)، محرم زاده(2006)، تحقیقات پژوهشی درزمینه درآمدزایی در ورزش انجام داده اند. با توجه به اهمیت موضوع، در این مقاله سعی بر آن شده تا مهمترین منابع درآمدزا در صنعت ورزش در حیطه باشگاه ها، شناسایی و معرفی گردد. و در انتها به بررسی موانع درآمدزایی ورزش کشور پرداخته خواهد شد.

کلید واژگان :

درآمدزایی در ورزش ، بازاریابی ورزشی ، صنعت ورزش. موانع درآمدزایی.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک