چکیده :

امروزه با تغییر شیوه های رقابتی و تلاش برای ماندن در فضای تجاری شرکتها را بر آن داشته است که بجای تاکید بر شیوه های سنتی، به دنبال راهی نوین برای تمایز خود از دیگران باشند. یکی از این شیوه ها مدد گرفتن از بسته بندی کالاهاست، که هم محصول یک شرکت را از محصولات رقبا متمایز کند و هم بر ترغیب مصرف کنندگان برای خرید کالاها مؤثر است. بسته بندی موضوعی است که در ایران مهجور مانده و عدم توجه دقیق و کافی به این حوزه مشکلات عدیده ای را برای این حوزه به ارمغان آورده است. و هرسال خسارات هنگفتی به دلیل نبود صنایع بسته بندی اصولی و استاندارد بر کشور تحمیل می شود. در این تحقیق تلاش برآن بود که با نگاهی دقیق به این حوزه، به نارسایی های آن بیشتر پرداخته شود و راهکاری اساسی برای آن ارائه گردد. نکته ای که ذکر آن ضروری است، آن است که رنگ برخلاف آنچه در اکثر تحقیقات این حوزه مطرح شده است، زیرمجموعه بسته بندی نیست. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش جمع آوری اطلاعات و تحلیل داده ها از نوع توصیفی، پیمایشی می باشد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ترکیبی است. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از نرم افزار SPSS و ضریب همبستگی اسپیرمن تحلیل شده است. نتايج حاصل نشانگر آن بود که رنگ و بسته بندی بر انتخاب کالاها توسط مشتریان تاثیر دارد.

کلید واژگان :

رنگ، بسته بندی، نوآوری، تصویر شناسه، اطلاعات محصول، مواد بسته بندی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک