چکیده :

امروزه شرکتهای صنایع غذایی با بهره گیری از شیوه‌های مختلف رقابتی و بازاریابی سعی دارند تا حتی الامکان سهم بازار خود را حفظ نمایند. بدین منظور آنها در پی استراتژی های رقابتی و بازاریابی هستند تا بتوانند به هدف خود دست یابند. در این راستا بسیاری از آنها به کاهش قیمت، تمایز محصول، تمرکز بر بازار خاص و یا سایر استراتژیهای رقابتی روی آورده اند. نگاهی به شاخص‌های کلان عملکرد شرکت ‌های صنایع غذایی نشان می‌دهد که از حدود 4700 شرکت فعال در زمینهء صنایع غذایی‌، 2300 شرکت تقریبا غیر فعال و زیر 50 درصد ظرفیت کار می‌کنند و 2400 شرکت نیز با 50 درصد ظرفیت به فعالیت مشغول هستند‌. دلیل این وضعیت علاوه بر صدور مجوزهای بدون توجیه اقتصادی و عملکرد سرمایه گذاران این شرکت‌ها تحت تاثیر موج 20 سال گذشته که انبوهی از شرکت‌های تولیدکننده کالاهایی مانند ماکارونی، پفک و تنقلات کودکان، رب گوجه‌فرنگی و‌... را برجای گذاشت‌، به عوامل دیگری نیز مرتبط است که هر یک از این عوامل در جای خود قابل بررسی است‌. موفقیت شرکت‌های صنایع غذایی علاوه بر افزایش درجه رقابتی آن‌ها و کاهش هزینه‌های تولید‌، استقرار مدیریت نوین وتولید انبوه و استفاده از صرفه‌های ناشی از مقیاس تولید‌، به بازاریابی خاصی نیز نیاز دارد که با بازاریابی کالاهای دیگر متفاوت است و علاوه بر تازگی مواد غذایی و بهداشت و سلامت مردم‌، باید به نظر مصرف‌کننده توجه شود‌. در این مقاله سعی بر این است که نقش و اهمیت بازاریابی را در امنیت غذایی بیان نمود.

کلید واژگان :

بازاریابی، ایمنی مواد غذایی، امنیت غذایی، محصولات شیلاتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک