چکیده :

امروزه گردشگری روستایی از بخش های مهم در فعالیت های اقتصادی به شمار می رود و همواره از دیدگاه های مختلف مورد توجه قرار می گیرد . پژوهش حاضر نیز به بررسی قابلیت های گردشگری و کارکرد آن در ایجاد اشتغال و نقش سرمایه گذاری دراین صنعت بر اشتغال در روستای علیصدر می پردازد. بدین منظور از مدل برنامه ریزی راهبردی برای بررسی نقاط قوت و فرصتها و از سویی دیگر نقاط ضعف و تهدیدهای موجود بر سر راه توسعه گردشگری روستایی استفاده شد. در مرحله اول اهداف توسعهگردشگری ذکر شده ، سپس عوامل خارجی و داخلی موثر بر گردشگری روستای علیصدر ذکر و سپس در قالب ماتریس فرصت ها ،تهدیدها ، نقاط ضعف و قوت ذکر شده و پس از تأیید مسئولان ذیصلاح وزن دهی هر یک به تناسب میزان اهمیت و اثرگذاری هر یک انجام شد .در پایان و در مرحله تصمیم گیری براساس شناخت وضع موجود راهبردهای مختلف از جمله راهبردهای بازاریابی گردشگری و سپس برنامه ها و سیاست های توسعه گردشگری تشریح می شوند. نتایج تحقیق نشان می دهند روستای علیصدر بادارا بودن جاذبه های طبیعت گردی مشهوری نظیر غار علیصدر زمینه تبدیل شدن به یک قطب گردشگری بین المللی را دارا میباشد ، لیکن برای این منظور کمبودهای پیش رو در این عرضه همانند اطلاع رسانی در مقیاس بین المللی ، و رفع محدودیت های امکانات و تاسیسات برطرف شود

کلید واژگان :

طبیعت گردی ، برنامه ریزی راهبردی ، ماتریس عوامل داخلی و خارجی ، علیصدر



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک