چکیده :

پیش¬¬زمینه و هدف: یکی پایه¬های ایجاد فضای سازمانی سالم، پایبندی اعضای آن به مسائل اخلاقی و تربیتی است. بنابرین در این پژوهش با توجه به جایگاه و نقش حساس معلمان در شکل دهی در ترویج مسائل ارزشی واخلاقی به بررسی رابطه بین جو اخلاقی و فضیلت سازمانی با سلامت سازمانی بین معلمان مدارس ابتدایی پرداخته شده است. مواد و روش کار: پژوهش حاضر توصیفی، از نوع همبستگی است، جامعه آماری این پژوهش کلیه 62 نفر معلمان مدارس ابتدایی می¬باشد که با استفاده از روش نمونه¬گیری تصادفی ساده 42 نفر ازآن¬ها انتخاب شدند و به پرسشنامه¬های (OHI) هوی و فیلدمن(1996)، پرسشنامه¬ جو کاری اخلاقی بر اساس مدل ویکتور و کولن ، پرسش نامه فضیلت سازمانی ازمقیاس کامرون وهمکاران(2004)، پاسخ دادند. برای تجزیه تحلیل داده¬های جمع¬آوری شده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند-گانه¬ی همزمان استفاده گردید. یافته¬ها: نتایج نشان داد که بین فضیلت سازمانی و جو اخلاقی سازمان با سلامت سازمانی (001 / 0P<)، رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و فضیلت سازمانی توانست 68/0 واریانس متغیر سلامت سازمانی را پیش¬بینی کند. ضرایب پایایی پرسش نامه های فضیلت سازمانی7/70درصد، جو اخلاقی90/0 درصد و سلامت سازمانی 5/72 درصد بدست آمد. بحث و نتیجه¬ گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت نقش فضیلت سازمانی و جو اخلاقی محیط کار در سلامت سازمان تاکید دارد واین¬که سازمان¬های آموزشی بتوانند با ایجاد بستر و فضایی مناسب در مدارس، به ترویج مسائل تربیتی، ارزشی بین معلمان بپردازند و به تبع آن با توجه به نقس سازنده معلمان در شکل دهی شخصیت دانش آموزان،گامی موثر درجهت ایجاد فضای سازمانی مطلوب سازمان¬ها درآینده بردارند.

کلید واژگان :

کلید واژه¬ها: فضیلت سازمانی، جو اخلاقی ، سلامت سازمانی، معلمان، مدارس ابتدایی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک