چکیده :

توسعه پروتوتایپ¬ها و مدل¬ها از عناصر ضروری در فرآیند طراحی محسوب می شوند. ساخت مدل در مراحل ابتدایی فرآیند طراحی علاوه بر افزایش خلاقیت، کمک می¬کند تا طراح به درک بهتری از ایده های اولیه خود برسد. می¬توان گفت مدل¬سازی نوعی اسکچینگ سه بعدی است که نه تنها جوهره طرح را به آزمایش می¬گذارد بلکه موجب می¬شود طراح به زبانی مشترک با کارفرمایان دست یابد. مهمترین نکته این است که فراموش نکنیم مدل¬ها برای تغییر یافتن در طول فرآیند توسعه محصول ساخته می¬شوند؛ به سوالات پاسخ داده و سوالات جدیدی را ایجاد می¬کنند. مقاله حاضر با هدف بررسی جایگاه مدلسازی فیزیکی در روند طراحی و توسعه محصول توسط کشف ارزش نمونه سازی در تفکر طراحی تهیه شده است. در اين مقاله ابتدا به پیشینه تحقیق( تعاریف مدل، وجوه پروتوتایپ سازی، طراحی مدل محور) پرداخته شده است. سپس جایگاه و نقش مدل-سازی در فرآیند طراحی و توسعه محصول از جنبه¬های آموزش و بینش طراحی، ارتباط و تعامل، تست، ادغام و نتیجه گیری، برنامه ریزی و شاخص¬ها مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر نشان می¬دهد که انواع مدل با توجه به ويژگي¬هاي نهفته در درونش، می¬تواند در بالا بردن کيفيت کلی و دانش طراحی مؤثر باشد. ساخت مدل¬ها نه تنها موجب تثبیت طراحی نمی-شود؛ که کاهش هزینه های سربار ناشی از نواقص و اشکالات طرح در مراحل انتهایی ساخت را نیز در پی خواهد داشت.

کلید واژگان :

پروتوتایپ، مدل، فرآیند توسعه محصول، تعامل، تجسم



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک