چکیده :

در سيستم بیمه‌ای، مشتريان محور اصلي کلیه فعاليت‌ها هستند و در واقع همه‌ي اقدامات براي جلب رضايت و جذب آنها صورت مي‌پذيرد. امروزه ديگر رضايتمندي مشتريان كافي نيست و شركت‌هاي بیمه نبايد به رضايتمندي مشتريانشان بسنده كنند. آنها بايد مطمئن شوند كه مشتريان رضايتمندشان، وفادار هم هستند. هدف از اين پژوهش برشمردن مولفه‌هاي آميخته بازاريابي و بررسي تاثير آنها بر جلب وفاداري مشتريان شعب منتخب بيمه ايران در شهر تهران و بررسي چگونگي اين فرايند مي‌باشد. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهيت و روش توصيفي- پيمايشي است. جامعه آماری این پژوهش مشتریان نمایندگی‌های بیمه ایران در شهر تهران می‌باشند که در نهايت تعداد 350 مشتری به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌های این تحقیق پرسشنامه بوده است كه براي تعیین پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرونباخ و جهت سنجش روایی پرسشنامه نيز از روایی محتوایی استفاده گردید. همچنين در این پژوهش هفت عامل آمیخته بازاریابی شامل قيمت، سطح خدمات، كانال توزيع، ابزارهاي ترفيعي، شواهد فيزيكي، كاركنان و فرايند كاري به عنوان متغیر مستقل در نظر گرفته شد و میزان تاثير اين متغيرها بر جلب وفاداری مشتریان در بیمه ایران به عنوان متغير وابسته مورد سنجش و بررسي قرار گرفت. جهت تحليل داده‌ها نیز از آزمون‌های رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS و Lisrel (لیزرل) استفاده شده است. نتايج اين پژوهش، بيانگر آن است كه از میان عناصر هفتگانه آميخته بازاريابي خدمات؛ ابعاد كانال توزيع، کارکنان و فرايندهاي كاري بر جلب وفاداري مشتريان شعب منتخب بيمه ايران در شهر تهران تاثيرگذار است.

کلید واژگان :

آميخته بازاريابي، عناصر آميخته بازاريابي، رضايت مشتري، جلب وفاداري مشتري



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک