چکیده :

علامه حسن زاده آملی، از انديشمندان بزرگ مازندران، در ديوان اشعار خود، با بهره‌گيری از فضایی استعاری در قالب طرح‌واره‌های تصويری حجمی، قدرتی و حرکتی به رويکرد قرآنی در گزاره‌های انتزاعی حوزه عرفان اشاره داشته ‌است که مي¬تواند در حوزه ميراث قرآني تبرستان، اثری ارزشمند تلقی گردد. پژوهش حاضر برآنست تا با تکیه بر روش توصیفی – تحلیلی اشکال طرح‌واره‌های تصویری قرآنی را در ديوان اشعار ايشان شناسایی نموده ونقش آن‌ها را در زايش مفاهيم عرفانی تبیین نماید. گفتنی‌است طرح‌واره‌های حجمی با مکانمندسازی مفاهيم انتزاعی منيّت، هدايت، عشق که برگرفته از انديشه‌های قرآنی است در ديوان اشعار ايشان با همين ساختار استعاری تبلور يافته ودر حوزه طرح‌واره‌های قدرتی تصوير اقتدار در مفاهيم انتزاعی بويژه در بحث سيطره عشق الهی و گاه قدرت عاشقان حقيقی در گذر از سد تعلقات دنيوی مطرح گشته‌ است. طرح‌واره‌های حرکتی نيز با استعارات فضامدار بالا/ پايين، جلو/ پشت، سير افقی و عمودی به تصوير درآمده ‌است.

کلید واژگان :

طرح‌واره‌های تصویری، استعاره مفهومی، قرآن کريم، علامه حسن‌زاده آملی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک