چکیده :

دامپروری از زمانهای قديم همواره يك رشته مهم کشاورزی و فعالیتی اقتصادی بوده است. با توجه به جايگاه گوشت در سبد غذايی خانوارها و حفظ امنیت غذايی کشور، اين گروه کالايی همواره مورد توجه دولت بوده است. در نتیجه در ايران نیز همانند ساير کشورهای در حال توسعه، چگونگی عکسالعمل مردم به قیمت انواع گوشت و اينکه به طور کلی مصرف کنندگان چگونه مخارج مصرفی خود را بین کالاها و خدمات متفاوت تخصیص می دهند، همیشه از موضوعات خاص مورد علاقه اقتصاددانان و سیاستگذاران می باشد. به دلیل عدم اعمال سیاست تنظیم بازار گوشت قرمز و نبود کنترل در بازارهای مصرف از سوی نهادهای دولتی و حتی غیردولتی، بازار گوشت قرمز با نوسان قیمت و در برخی مواقع کمبود اين ماده پروتئینی روبه رو بوده است. بخشی از افزايش قیمت گوشت قرمز معلول رشد قیمت جهانی نهاده های تولید مانند جو و بخش ديگر ناشی از تنظیم اشتباه بازار داخلی و يا نظام نادرست توزيع بوده است، مسائلی که باعث شده اند هم تولیدکننده و هم مصرف کننده آسیب ببینند. لذا در اين پژوهش به منظور بررسی بازار گوشت ايران به برآورد تابع تقاضای گوشت با استفاده از سیستم تقاضای AIDS در سالهای 1392-1369پرداخته شده است. نتايج تحقیق در بررسی کششهای مارشالی، هیکس و درآمدی نشان می دهد که تمامی گروه های کالايی قانون تقاضا را تامین می نمايند و تمامی گروه های کالايی مورد بررسی کشش ناپذيرند

کلید واژگان :

گوشت قرمز، ايران، کشش قیمتی تقاضا، کشش متقاطع تقاضا، سیستم تقاضای تقريبا ايده- آل



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک