در این مقاله مهم ترین تعاریف کیفیت حسابرسی وعوامل تاثیرگذار برآن ارائه میشــود. دو عامــل تاثیرگذار بر کیفیت حسابرسی عبارتند از عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای خدمات حسابرســی. نتایج پژوهش ها نشــان میدهد که عوامل مؤثر بر عرضه ی خدمات حسابرســی عبارتنــد از میزان تجربیات حسابرسان، میزان دعاوی حقوقی بر علیه حسابرسان، سرپرستی کار حسابرسی، اندازه ی مؤسسات حسابرسی، کسب شهرت، تخصص گرایی، وجــود کمیته ی حسابرســی در واحد مورد رسیدگی، سابقه ی مؤسســه ی حسابرسی، بررسی هم پیشگان، درصد مالکیت بازار حسابرســی و دوره ی تصدی حسابرس. عوامل مؤثر بــر تقاضای خدمات حسابرســی، حق الزحمه ی حسابرســی، نظریه ی علامت دهی، هزینه ی نمایندگی، وجود کمیته ی حسابرسی، تضاد منافع، پیآمدهای اقتصادی بااهمیت، پیچیدگی و عدم دسترسی مستقیم هستند. پژوهش های انجام شــده در این زمینه نشــان میدهد که عواملــی همچــون معقول بــودن حق الزحمه ی حسابرســی، تعویض ادواری حسابرسان، تشــکیل کمیته ی حسابرسی در شرکتها، محدودیت ارتباط با صاحبکاران، ادغام مؤسسات کوچکتر و تشکیل مؤسســات حسابرسی بزرگتر، پاسخگو کردن حسابرسان، تخصص گرایی حسابرسان، تأکید بر بررسی هم پیشــگان، رتبه بندی مؤسسات حسابرســی، وجود قوانین حمایتی از حسابرســان و موارد دیگر منجر به تقویت کیفیت حسابرسی میشود
کلید واژگان :حسابرسی، کیفیت حسابرسی، عوامل موثر کیفیت حسابرسی
ارزش ریالی : 500000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6165800104688211
- سال انتشار : 1401
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : کنفرانس ملی تحقیقات میان رشته ای در علوم انسانی و فرهنگ ایرانی اسلامی
- برگزار کنندگان : دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر
- تاریخ ثبت : 1401/04/26 00:20:46
- ثبت کننده : سید کامران یگانگی
- تعداد بازدید : 207
- تعداد فروش : 0