چکیده :

در این مقاله مهم ترین تعاریف کیفیت حسابرسی وعوامل تاثیرگذار برآن ارائه میشــود. دو عامــل تاثیرگذار بر کیفیت حسابرسی عبارتند از عوامل مؤثر بر عرضه و تقاضای خدمات حسابرســی. نتایج پژوهش ها نشــان میدهد که عوامل مؤثر بر عرضه ی خدمات حسابرســی عبارتنــد از میزان تجربیات حسابرسان، میزان دعاوی حقوقی بر علیه حسابرسان، سرپرستی کار حسابرسی، اندازه ی مؤسسات حسابرسی، کسب شهرت، تخصص گرایی، وجــود کمیته ی حسابرســی در واحد مورد رسیدگی، سابقه ی مؤسســه ی حسابرسی، بررسی هم پیشگان، درصد مالکیت بازار حسابرســی و دوره ی تصدی حسابرس. عوامل مؤثر بــر تقاضای خدمات حسابرســی، حق الزحمه ی حسابرســی، نظریه ی علامت دهی، هزینه ی نمایندگی، وجود کمیته ی حسابرسی، تضاد منافع، پیآمدهای اقتصادی بااهمیت، پیچیدگی و عدم دسترسی مستقیم هستند. پژوهش های انجام شــده در این زمینه نشــان میدهد که عواملــی همچــون معقول بــودن حق الزحمه ی حسابرســی، تعویض ادواری حسابرسان، تشــکیل کمیته ی حسابرسی در شرکتها، محدودیت ارتباط با صاحبکاران، ادغام مؤسسات کوچکتر و تشکیل مؤسســات حسابرسی بزرگتر، پاسخگو کردن حسابرسان، تخصص گرایی حسابرسان، تأکید بر بررسی هم پیشــگان، رتبه بندی مؤسسات حسابرســی، وجود قوانین حمایتی از حسابرســان و موارد دیگر منجر به تقویت کیفیت حسابرسی میشود

کلید واژگان :

حسابرسی، کیفیت حسابرسی، عوامل موثر کیفیت حسابرسی



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک