چکیده :

خرابی پیش رونده معمولاً به گسترش یک آسیب موضعی اولیه در درون سازه که همانند یک واکنش شیمیایی زنجیره ای منجر به فروپاشی جزئی و یا کلی سازه می شود، اطلاق می گردد .مطالعات صورت گرفته در رابطه با خرابی های سیستمهای سازه ای در سال های اخیر، اهمیت پدیده ی خرابی پیش رونده ناشی از بارگذاری غیر عادی هم چون ضربات تصادف،زمین لرزه، انفجار، زلزله و... را مشخص می سازد. به منظور جلوگیری یا کاهش وقوع خرابی پیش رونده، راهبرد های متنوعی برای طراحی در برابر گسیختگی پیش رونده در اسناد دولتی آمریکا مانند GSA و UFC ارائه شده است. لازم به ذکر است، در این آیین نامه ها، از دست رفتن ظرفیت باربری ستون به عنوان پدیده ای محتمل جهت بررسی عملکرد سازه در برابر بارگذاری غیرعادی، در نظر گرفته شده است.در این تحقیق ابتدا سه سازه فولادی با سیستم باربر جانبی دوگانه قاب خمشی متوسط و مهاربند هم محور ویژه 5، 10 و 15 طبقه در نرم افزار Etabs 2013 طراحی گردیده سپس با استفاده از آیین نامه GSA2003 و انتخاب روش مسیر جایگزین انتقال بار سازه های مذکور در نرم افزار OpenSEES به صورت 3 بعدی مدلسازی شده و با استفاده از تحلیل های استاتیکی غیر خطی و دینامیکی غیر خطی به بررسی سازه ها در مقابل خرابی پیش رونده پرداخته شده است و نتایج حاصل از تحلیل های استاتیکی غیر خطی و دینامیکی غیر خطی با همدیگر مقایسه شده است. پس از بررسی کردن نتایج تحلیل مشاهده شد که بحرانی ترین حالت حذف ستون برای هر دو تحلیل یک حالت به دست آمده ولی نتایج حاصل از تحلیل های استاتیکی غیر خطی بحرانی تر از نتایج تحلیل های دینامیکی غیر خطی بوده است.

کلید واژگان :

خرابی پیش رونده، تحلیل دینامیکی غیر خطی، تحلیل استاتیکی غیر خطی، سازه های فولادی دوگانه، آیین نامه GSA2003



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک