چکیده :

رشد و توسعه ی اقتصادی همواره یکی از اساسی ترین اهداف کشورها بوده است. به دنبال آن، ابزارهایی که کشورها را به این اهداف نزدیک می کند، همواره از اهمیت ویژه ای از دید سیاستمداران، اندیشمندان و مردم جوامع برخوردار بوده است. در جریان تحولات جهانی، تجارت بین المللی پیوسته اهمیت بیشتری پیدا کرده است تـا حـدی که بسیاری از اقتصاددانان و به ویژه متخصصان اقتصاد توسعه، آن را یکی از ارکان اصـلی و ضـروری برای رشد و توسعه انگاشته اند. دوره دگرگونی و تحول کیفی جامعه در چـارچوب مرزهـای آن به سر آمده است و هر کشوری بایسته است که با تکیه بر سیاست های بـرون نگر، اسـتراتژی هـای توسعه اقتصادی خود را دنبال کند. این مفهوم در چند دهه اخیر شکلی کلی تر به خود گرفته است و خود را در قالب مفهومی به نام جهانی شدن نمایان می کند. پژوهش حاضر سعی برآن دارد تا از یک سوعلاوه بر تبیین مفاهیم و مبانی نظری جهانی شدن و پیوستن به دهکده ی جهانی که همواره یکی از ابزارهای مهم در مسیر رشد و توسعه به شمار می آید و از سویی دیگر باتوجه به درونزا و برون نگر بودن اقتصاد مقاوتی، ماهیت ابزارگونه ی استراتژی پیوستن به جامعه جهانی در مسیر رشد و توسعه را با اصول و مبانی اقتصاد مقاومتی مورد نقد و بررسی قرار داده و با توجه ویژه به شرایط حاکم بر وضعیت حاضر اقتصاد ایران به منظور تبیین نوع نگاه به سیاستهای برون نگر، بعنوان یکی از راهکارهای پیادهسازی سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، تصویر روشنی از جایگاه تعاملات در سطح بین الملل در پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی ارائه کند

کلید واژگان :

توسعه ی اقتصادی، جهانی شدن، تجارت بین الملل، اقتصاد مقاومتی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک