چکیده :

در دنیای پر رقابت کنونی ،سازمان ها پیوسته در جستجوی شیوه های جدیدی برای حداکثر کردن عملکرد وتلاش کارکنانشان هستند. باوجود افزایش استفاده ازتکنولوژی اطلاعات، بازهم در عملکرد کارایی سازمان شکاف وجود دارد. عملکرد یک سازمان برجسته از طریق تلاشهای کارکنان معمولی حاصل نمیشود، یکی از دلایلی که باعث موفقیت سازمانها می باشد این است که آنها دارای کارکنانی هستند که فراتر از وظایف رسمی خود تلاش می نمایند. پژوهشگران سازمانی به تلاشهایی که فراتر از وظایف تعریف شده کارکنان باشد، تحت عنوان "رفتار شهروندی سازمانی"یادمیکنند. دراين مقاله تلاش شده است تا به یکی از مفاهوم نسبتاً جديد رفتار سازماني يعني رفتار شهروندي سازماني‌با يک ديد جامع، نگريسته شود. به همين خاطر پنج متغير مرتبط با رفتار شهروندي وچگونگي رابطه آنها با رفتار شهروندي سازمانی مورد بررسي قرار گرفته است. براين اساس ابتدا تعريفي از رفتار شهروندي سازمانی ارائه و سپس ابعاد اين متغير نيز مشخص شده است. در مرحله بعد انواع ، عوامل تاثیر گذار بر رفتار شهروندی سازمانی، پیامدها، سياستها و اقدامات سازماني که مي‌تواند در افزايش اين رفتار در سازمان موثر باشد، بیان شده است.

کلید واژگان :

رفتار شهروندی سازمانی، رفتار ضد شهروندی سازمانی، مدیریت، اثربخشی، کارائی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک