چکیده :

توریسم کم هزینه ترین ابزار وشیوه ای است که می تواند میان مردم این منطقه کهن، پیروان یک دین که سنخیت زیادی با هم دارند، وحدت مجدد به وجود آورد. با نگاه به جغرافیای جهان اسلام و همچنین تاریخ کشورهای اسلامی متوجه می شویم که این کشور ها از همگرایی مناسبی در صنعت توریسم بر خوردارند. بسیاری از کشورهای حوزه اسلامی مثل مصر، ایران، ترکیه به دلیل برخورداری از جغرافیای طبیعی وجغرافیای انسانی از جمله آثار تاریخی متتعدد بناهای متعدد ، عبادتگاها و روستاهای قدیمی ویا کشور های اسلامی مالزی، اندونزی، به خصوص لبنان وایران از نظر اکو توریست، محیط جغرافیایی وطبیعی، همچنین برخی از کشورهای دیگر عربی وافریقایی جهان اسلام دارای موقعیت آب وهوایی طبیعی بسیار جذاب می تواد عاملی برای جذب توریست باشد. بنابراین از هر دو منظر چه به لحاظ تمدن و آثار تاریخی وچه به لحاظ مسایل زیست محیطی، طبیعی، جهانگردی وطبیعت گردی دنیای اسلام موقعیت بسیار خوبی دارد ومیتوان از صنعت توریسم به عنوان منبع درآمد قابل توجه و همچنین در جهت ترویج آداب و فرهنگ اسلامی به جهان و نشان دادن فرهنگ غنی اسلام در جهت زودودن تصور غیر واقعی (خشن بودن فرهنگ اسلام) و همگرایی در ابعاد مختلف نقش مهمتری را در سطح جهان ایفا نماید. لذا در این مقاله به نقش توریسم در همگرایی کشور های اسلامی و راهکارهای رسیدن به این مهم به صورت تحلیلی پرداخته شده است. نتایج حاصل ز این مقاله نشان میدهد که تبدیل شدن صنعت گردشگری به عامل موثر در تعامل فرهنگ ها، گفت و گوی تمدن ها و برقراری انس والفت بین ملت هت، لزوم شناخت وتوجه به بخش های پر اهمیت این صنعت به ویژه جنبه های اقتصادی وحتی سیاسی را ضروری می سازد. روش تحقیق از نوع تحلیلی توصیفی بوده همچنین برای جمع آوری داده ها از روش کتابخانه ای وتحلیل اطلاعات از روش استدلالی استفاده گردیده است.

کلید واژگان :

توریسم ،کشورهای اسلامي، جغرافیای طبیعي و انساني،فرهنگ اسلامي ،همگرایي



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک