چکیده :

هدف از این پژوهش بررسی فرصت ها و تهدیدهای استفاده از اینترنت در تعلیم وتربیت وارائه راهکارهای متناسب با تهدیدهاست. پژوهش از نوع کیفی و به صورت مروری – تحلیلی بوده ، که با مرور تحقیق های انجام شده در این زمینه و تحلیل آنها صورت پذیرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که فرصت های استفاده از اینترنت در تعلیم وتربیت شامل: آموزش از راه دور، توسعه فعالیت های علمی ـ پژوهشی، ، خدمات ارتباطی بدون محدویت زمانی ومکانی، کارکرد تبلیغی در جهت گسترش اسلام، گسترش عدالت آموزشی، تسهیل گر یادگیری، برگزاری آزمون های الکترونیکی و کاهش هزینه ها وتهدیدهای آن شامل : تهاجم فرهنگی ، دگرگونی نگرش ها و باورها در جهت کاهش ارزش ها، اعتیاد اینترنتی، کاهش فرهنگ مطالعه و افت تحصیلی دانش آموزان، آسیب رساندن به زبان فارسی، اتلاف وقت، درهم آمیختگی اطلاعات سودمند با اطلاعات بی فایده، جنبه های ضد اخلاقی اینترنت، تباهی استعداد های کودکان، انزوای اجتماعی وافسردگی ، سرقت علمی و بلوغ زودرس و راهکارهای مقابله با تهدیدها نیز شامل : آموزش فرهنگ استفاده صحیح از اینترنت به کودکان، ترویج فرهنگ کتاب خوانی، آموزش والدین در چگونگی نظارت بر فعالیت های اینترنتی فرزندان، انتخاب وسیله بر مبنای هدف توحیدی، تقویت قوه شناختی مبتنی بر انگیزه درونی، راهکارهای قرآنی برای دفع ورفع تهدید های اینترنت،مسدود کردن سایت های مستهجن وضد اخلاقی توسط دولت، نظارت و هدایت فراگیران توسط معلمان و اساتید، راه اندازی اینترنت ملی، تقویت بازی های بومی و محلی، تجدید نظر در روش های تربیت دینی و پای بندی والدین به احکام اسلامی، هستند. با توجه به یافته های پژوهش که حاکی ازضرورت استفاده از اینترنت در عین داشتن مخاطراتش است،پس نسبت به این پدیده عصر حاضر نه می توان موضع انکار گرفت ونه می توان موضع تسلیم داشت .بلکه باید بر اساس اصول اسلامی در حد روش نه بعنوان هدف، از آنها در مسیر توسعه وبهبود جریان تربیت رسمی وعمومی کشور بهره گرفت.

کلید واژگان :

فرصت ها ، تهدیدها ، اینترنت ، راهکارها ، تعلیم وتربیت



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک