چکیده :

امروزه برای شناسایی و مستند کردن دقیق و روشمند فرایندهای نظام آموزشی، مدل‌ها و روش‌های علمی و کاربردی فراوانی وجود دارد که هر یک به اقتضاء موضوع فرآیند و نوع کاربست آنها متفاوت می‌باشد، با عنایت به اینکه معمولا در برنامه¬های بهبود و یا طراحی نظام¬های آموزشی به دلیل تنوع تخصص¬ها از قبیل نیازسنجی-آموزشی، برنامه¬ریزی¬آموزشی، برنامه¬ریزی درسی، ارزشیابی¬آموزشی، استانداردسازی¬آموزشی و اجرای¬آموزش، ممکن است چندین مجری مختلف درگیر بهبود و یا طراحی مجدد فرایندهای اصلی نظام آموزشی باشند، لذا استفاده از مدل و روش یکسان برای مستند¬سازی فرایندهای موجود نظام آموزشی ضروری است. این مقاله با هدف ارائه روشی برای ایجاد هماهنگی و هم زبانی در شناسایی، مستندسازی، و تحلیل فرایندهای موجود نظام آموزشی تدوین شده است. برای رسیدن به این هدف با بهره¬گیری از روش پژوهش مروری، پس از ارائه تعاریف و مفاهیمی از فرایند و مستندسازی، اهمیت نگرش فرآیندی در سازمان تشریح گردید. آنگاه روش¬های شناخت فرآیندها (تعیین نقشه فرآیند) معرفی گردید. اهمیت و مزایای مستند¬سازی فرایندها، معرفی رویکردهای مستند-سازی فراینده و سپس الگوها، روش¬ها و مراحل مستندسازی ارائه و مورد مقایسه و تحلیل قرار گرفتند که در نهایت الگوی فلوچارت به عنوان یک الگوی کامل، جامع و دارای سهولت بکارگیری بعنوان الگو و فرایند مناسب برای مستندسازی فرایندهای مختلف در نظام تربیت و آموزش معرفی گردید.

کلید واژگان :

فرایند، مستندسازی، نظام آموزشی، فرایندهای آموزشی، بهبود فرایند های آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک