برای شناخت هرچه بهتر یک اثر ادبی به ویژگی بیان مطالب و نحوهی خاص ایراد آن توجه میشود. بین زبان یک اثر و ذهن و روح صاحب اثر ارتباط تنگاتنگی برقرار است؛ چرا که ابزار یک نویسنده در انتقال اندیشه و احساسات وی، واژگان و الفاظاند. از جمله امکاناتی که باعث زایش موسیقی درونی کلام است، میتوان به صنایع بدیع لفظی از قبیل انواع سجع، انواع جناس و انواع تکرار اشاره کرد. جناس یکی از ابزارهای ایجاد موسیقی در کلام و از انواع قاعده افزایی است و کارکردهای مختلفی دارد. شهابالدين محمد خرندزي زیدری نسوي نفثهالمصدور (632 هـ) را پس از تازش مغولان به ايران و کشته شدن «جلالالدين خوارزم شاه» با نثري شاعرانه مينويسد و در آن به شرح دردها و دربهدريهايش ميپردازد. میتوان گفت نفثهالمصدور در واقع شعری است به نثر. روش به کار رفته در این مقاله توصیفی ـ تحلیلی و استناد به آمار است به این گونه که پس از تعریف، به استخراج دقیق بسامد انواع جناس و تحلیل آنها پرداخته شده است. نتایج بررسی نشان میدهد جناس اشتقاق بیشترین بسامد و جناس مکرر کمترین بسامد را در نفثهالمصدور دارند.
کلید واژگان :نفثهالمصدور، زیدری نسوی، بلاغت، بدیع لفظی، جناس
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148983341068222
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : دومین کنفرانس بین المللی شرق شناسی مطالعات ایرانی
- برگزار کنندگان : دانشگاه علیگر هندوستان و موسسه فرهنگی مبین
- تاریخ ثبت : 1395/12/28 14:06:50
- ثبت کننده : معصومه محمدنژاد
- تعداد بازدید : 212
- تعداد فروش : 0