چکیده :

هدف از پژوهش حاضر، تعیین میزان آشنایی معلمان مدارس دوره اول متوسطه شهرستان آبدانان با روش‌های تدریس فعال بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به لحاظ روش تحقیق آمیخته (کمی و کیفی) بود که در بخش کمی از روش توصیفی پیمایشی و در بخش کیفی از روش تحلیل محتوی مصاحبه ها، استفاده شد. براي جمع‌آوري اطلاعات از پرسشنامه «روش‌های تدریس فعال» با 31 سوال بسته پاسخ بر مبنای مقیاس درجه‌بندی لیکرت و یک سوال بازپاسخ، و همچنین مصاحبه استفاده شد. جامعه آماري اين پژوهش، شامل کلیه معلمان دوره‌ی اول متوسطه‌ی شهرستان آبدانان به تعداد 141 نفر بود. در بخش کمی با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای 101 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در بخش کیفی از 45 نفر بر¬اساس اشباع اطلاعاتی مصاحبه بعمل آمد. در این تحقیق از پرسشنامه‌ای که بر اساس الگوهای تدریس جدید ویل، شاورز و کالهون ترجمه‌ی بهرنگی (1384) تهیه شده بود، استفاده شد. برای تعیین اعتبار مفاهیم موردنظرپژوهش از اعتبار صوری استفاده شد. همچنین، روایی مصاحبه با تکرار پاسخ معلمان و گرفتن تأیید اینکه آیا منظور آن‌ها همان چیزی است که مصاحبه‌گر ثبت کرده‌ است، به دست آمد. به منظور بررسی پایایی پرسشنامه از ضريب آلفاي كرونباخ استفاده شد که ضریب آلفای بدست آمده 86/0 بود. به منظور تجزيه و تحليل داده‌هاي حاصل از پژوهش، با استفاده از برنامه نرم‌افزاري spss، از آمار توصيفي شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار و استنباطي استفاده شد. در بخش کیفی برای تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه از روش‌ تحلیل محتوی مصاحبه-ها از طریق مقوله‌بندی و بررسی فراوانی آن¬ها و برای تحلیل داده¬های کمی از آزمون t تک متغیره و t زوجی استفاده شد. نتايج پژوهش نشان داد میزان آشنایی معلمان با روش تدریس فعال، بالاتر از حد متوسط است. بيشترين آشنایی معلمان با روش پرسش و پاسخ، بحث گروهی (مباحثه‌ای)، و ایفای نقش بود.

کلید واژگان :

تدریس، روش تدریس فعال، الگوی تدریس، دوره‌ی اول متوسط



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک