سخن را با جملهای از امام امیرالمومنین (ع) آغاز میکنیم که فرمود: لا تقسروا اولادکم علی آدابکم فانهم مخلسوقون لزمان غیر زمانکم. فرزندان خود را بر آن اساس که خود تربیت شدهاید تربیت نکنید که اینان برای عصر و زمانی غیر از عصر و زمان شما آفریده شدهاند.( ابن ابی الحدید، شرح نهجالبلاغه) از زمان بیان این سخن تا عصر ما حدود چهارده قرن میگذرد، و شاید در هیچ عصری به مانند عصر ما این عبارت جایگاه خود را پیدا نکرده باشد. مردم عصر و زمان ما تربیت دینی را با تمام وجود لمس میکنند، به ویژه که دو واقعه مهم و تاریخی در عصر ما تحقق یافته است: یکی ظهور رنسانس و انقلاب صنعتی در دو قرن قبل که شعاع ترکش آن همه مناطق جهان و از جمله کشور ما را تحت نفوذ قرار داده است، و دیگری پیروزی انقلاب اسلامی در دو سه دهه اخیر(مطهری،1374،ص24). بر اساس ظهور واقعه اول به تدریج تحولی در همه شوون حیات و از جمله تربیت پدید آمد که اغلب دارای رنگ و هوای مادی بود، و بر اثر ظهور دومی ضمن تحول در ظاهر شوون، باطن نیز تغییر یافته و دگرگون شده است. آموزش مفاهیم دینی نیز مانند هر علم دیگری نیاز به شناسایی و به کارگیری اصول و روش های صحیح، کارآمد و مؤثر دارد.در اين نوشتاراصول تربيت ديني، در ابعاد وحوزههاي گوناگون بررسي شده و هر يك از اين حوزهها بهطورجزئيتر مورد تحليل قرارگرفتهاند هدف از این مقاله استخراج مولفه های كليدي براي ايجاد تصويري روشن از تربیت دینی و مولفه های آن ازكانال قرآني و تربیتی و بررسی مفاهیم دینی دلالت های تربیتی (هدف،محتوا،روش و ارزشیابی)آن از منظر قرآن و ائمه وارائه اصول و راهکارهایی در جهت بهبود تعلیم و تربیت اسلامی جهت رشد ذهنی کودکانمان می باشد .
کلید واژگان :تربیت دینی، ضرورت تربیت دینی، مفاهیم دینی ، اصول،آموزش به کودکان
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک