چکیده :

چکیده: مقدمه: شبكه هاي اجتماعي را گونه اي از رسانه هاي اجتماعي مي دانند كه امكان دستيابي به شكل جديدي از برقراري ارتباط و به اشتراك گذاري محتوا در اينترنت را فراهم آورده اند. تغيير و تحولات در نظام اجتماعي ناشي از اينترنت، انكار ناپذير است. اين تغييرات حتي شيوه ی برقراري ارتباط و افکار عمومی را متحول نموده است . روشنگری افکار عمومی یکی از کارکردهای اساسی شبکه های اجتماعی می باشد که در دهه های اخیر بویژه در نسل جدید در محیط های عمومی و خصوصی زندگی آنها ورود پیدا کرده و تحولات اساسی را در زندگی آنها و محیط آنها و نهایتا در سطح جامعه را دنبال می نمایند. روش شناسی: روش تحقيق، توصيفي، مقطعي از نوع پيمايشي و بصورت كاربردي مي‌باشد. در اين تحقيق متغير اصلي مورد بررسي(نگرش به شبکه های اجتماعی) حالت وابسته داشته و متغيرهاي ديگر از نوع زمينه اي و مستقل با آزمون فرض آماري به لحاظ ايجاد ارتباط بررسي مي گردند. جامعه آماري شامل كليه كاربران اينترنتيِ سنين 35-15 سال كافي‌نت‌هاي شهرستان شهركرد در سال 1389 مي‌باشد. حجم نمونه در اين تحقيق بر اساس فرمول نمونه گيري كوكران برابر با 384 نفر برآورد شده است كه براي اطمينان خاطر و برگشت پرسشنامه هاي تكميل شده‌ي بيشتر، تعداد 500 پرسشنامه تکثیر و در اختیار کاربران قرار گرفت که از این تعداد، 451 پرسشنامه از 16 كافي نت فعال تكميل و مورد تحلیل قرار گرفت. روش نمونه‌گيري، بصورت طبقه‌اي متناسب با حجم بوده که با مراجعه به كافي‌نت‌ها طي چند مرحله، پرسشنامه‌ها توزيع و تكميل گرديده است. لازم به ذكر است كه پاسخگویان به طور تصادفي ساده با ابزار پرسشنامه مورد مصاحبه قرار گرفته اند. داده ها در دو سطح توصيفي و استنباطي با استفاده از آزمونهاي ذيل تجزيه و تحليل شده اند:در سطح توصيفي از «فراواني ، درصد ،ميانگين » و در سطح استنباطي از «آزمون کای اسکور )استفاده شده است. نتیجه گیری: نتایج نشان می دهد که بین متغیرهای انسجام رابطه ای تجمع اجتماعی جنسیت میزان تحصیلات و سطح استفاده از شبکه های اجتماعی رابطه وجود دارد.

کلید واژگان :

شبکه های اجتماعی، انسجام اجتماعی،افکار عمومی،تجمع اجتماعی، انسجام رابطه ای، کاربران



ارزش ریالی : 500000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک