در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، محور فعالیتهای مدارس باید بر پنج عنصر علم، ایمان، اخلاق، عمل و تفکر صورت گیرد. هدف از این پژوهش بیان نقش تربیت دینی در اخلاق فردی و اجتماعی است که به روش کیفی توصیفی کتاب دختر شینا واکاوی و ویژگی های تربیت دینی بیان شد. در محدوده سنی دوره ابتدایی، الگوپذیری دانشآموز از یکسو و نقش الگویی معلم از سوی دیگر دست به دست هم داده و بستری را مهیا میکنند که در آن کودک رشد مییابد. آشنایی والدین و معلمان با مراحل تحول تربیت دینی میتواند در تربیت و اخلاق فردی و اجتماعی فرزندان تاثیرگزار باشد؛ لذا باید به تقویت ایمان والدین و معلمان و تربیت دانشآموزان در همهی ساحتها پرداخت. تربیت دراسلام برمبنای جهانبینی توحیدی قرار دارد و دارای جامعیت، اعتدال و هماهنگی است. شاخصهای تربیت دینی و اخلاق فردی و اجتماعی با محوریت کتاب دخترشینا واکاوی و بیان شد. کتاب دختر شینا خاطرات قدمخیر محمدی کنعان همسر شهید حاجستّار ابراهیمی هژیر با خاطرهنگاری بهناز ضرابیزاده است. شاخصهای تربیت دینی در این کتاب شامل حس کرامت، وجدان عمومی، خداجویی، عبادت، تقوا و احسان است. هر یک از اینها دارای زیرمجموعههایی همچون: کرامت، شرافت، دوستی انسان، دوستی اشیا، رعایت عدالت، احساس نوعدوستانه، حس زیبایی، اعتقاد به عقل، پیروزی بر خواهشهای نفسانی، روح خداخواهی، نیایش و پرستش، طرفداری از عدالت، صلح، دوری از بدی، عفت، امانت، راستی، درستکاری، فداکاری، انسانیتدوستی، دلبستگی به ارزشهای انسانی، محبت و نیکی در مقابل بدی هستند.
کلید واژگان :تربیت دینی، اخلاق فردی، اخلاق اجتماعی، دخترشینا
ارزش ریالی : 300000 ریال
با پرداخت الکترونیک
جزئیات مقاله
- کد شناسه : 6148295336817435
- سال انتشار : 1395
- نوع مقاله : مقاله کامل پذیرفته شده در کنفرانس ها
- زبان : فارسی
- محل پذیرش : سومین کنفرانس بین المللی روانشناسی علوم تربیتی و سبک زندگی
- برگزار کنندگان : تربت حیدریه دانشگاه بین المللی امام رضا
- تاریخ ثبت : 1395/10/08 22:59:28
- ثبت کننده : معصومه ابراهیمی هژیر
- تعداد بازدید : 181
- تعداد فروش : 0