چکیده :

فناوري ارتباطات الكترونيكي به دليل برخورداري از ظرفيت¬هاي رسانه اي متني، تصويري و صوتي مخصوص به خود قادرند تعاملات بين افراد را در عرصة زمان و مكان توسعه داده و فعاليت هاي ياددهي و يادگيري را متحول سازند بر همین اساس يكي از عوامل مهم در پيشرفت تحصيلي و تغيير نگرش در يادگيري فراگيران،تلفيق آموزش حضوري معلم با شيوه هاي به كارگير ي فناوري اطلاعات و ارتباطات است. در این مقاله هدف تعیین نقش وبلاگ در آموزش و یادگیری می باشد. روش بررسی به شیوه مروری و جامعه آماری تمامی پژوهش هایی هستند که از سال 2000 تا سال 2011 در حوزه وبلاگ انجام گرفته است که از بین آنها تعداد 30 پژوهش از سایت های معتبر (Sience direct, Emerald, SID) که ارتباط بیشتری با هدف مقاله داشتند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها در 4 بخش مشارکت پذیری و تعامل، افزایش تفکر، افزایش انگیزش و یه اشتراک گذاشتن دانش تقسیم بندی شدند. آنچه از یافته های پژوهش استخراج شد بیانگر این موضوع است که وبلاگ ها می توانند در افزایش انگیزش یادگیرندگان، دسترسی آسانتر و سریعتر به مطالب آموزشی، ایجاد تعامل بین دانش آموز و معلم، ایجاد فرصت های بیشتر یادگیری، افزایش عملکرد تحصیلی، افزایش اعتماد به نفش و خودآگاهی در بین فراگیران و به اشتراک گذاشتن دانش در تمامی زمینه ها و سطوح نقش تاثیرگذاری داشته باشند. با توجه به نتایج ارائه شده لذا می¬توان با ترکیب بین فناوری¬های اطلاعات و آموزش¬های موجود در کلاس به روشی ترکیبی نسبت به ایجاد یادگیری عمیق و پایدار در بین فراگیران گام¬های موثری برداشت.

کلید واژگان :

وبلاگ، آموزش، فناوری اطلاعات، رسانه آموزشی، تکنولوژی آموزشی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک