چکیده :

تلاش برای برقراری رابطه اجتماعی مناسب در مکان‌های زندگی عاملی است که در تعالی و پیشرفت انسان سهم عمده‌ای دارد زمانی که انسان قادر به برقراری تعامل با مکان و سایر افراد نباشد، تعلق خود را نسبت به مکان زندگی از دست می‌دهد. شهری که فراخور وجود انسان است می‌بایست سرشار از مکان‌هایی باشد که شایسته حضور او و تعاملات اجتماعی وی باشد. مکان‌های سوم مکان‌هایی هستند که امکان دیدار و مراوده با دوستان، همسایگان، همکاران و حتی غریبه‌ها را فراهم می‌آورند و با تعامل اجتماعی شخصیت می‌یابند. حضور در این مکان با تعامل انسان و مکان نیز همراه است. این تعامل که عمدتاً به‌صورت دیداری یا شنوایی صورت می‌گیرد، زمینه انتقال اطلاع محیطی را فراهم می‌نماید. این پژوهش یک تحقیق کاربردی باهدف نیازسنجی موضوعات اطلاع‌رسانی ازنظر شهروندان در مکان سوم و در بازه 4 ساله است که مطالعات آن به‌صورت کتابخانه‌ای و پیمایش آن توسط پرسشنامه و مصاحبه با متخصصان و تحلیل کمی آن به کمک تکنیک تاپسیس انجام شده است. نتایج نشان می‌دهد که سطح انتظار درگذر زمان تغییر کرده، راند اول بهترین و راند سوم بدترین راند بیان‌شده اما در راند چهارم نظرات به‌واقع گرایی نزدیک شده خنثی بیان‌شده‌اند. همچنین بیشترین نمونه اطلاع‌رسانی به ترتیب منظر شهری، روابط اجتماعی و حقوق شهروندی و کمترین نمونه اطلاع‌رسانی مصرف انرژی، محیط‌زیست و اخبار شهر بیان‌شده‌اند.

کلید واژگان :

مکان سوم، اطلاع‌رسانی، تعامل اجتماعی، نیازسنجی



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک