چکیده :

هدف از پژوهش حاضر مقایسه ی میزان حرمت خود در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان اصفهان می باشد.روش : روش مطالعه مقطعی و جامعه پژوهشی این مطالعه 200 تعداد نفر ازدانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهر اصفهان ( 100 دختر ، پسر ) بود. دان 100 شجویان به شیوة نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند وبه یک پرسشنامه محقق ساخته پیرامون نظرات و احساسشان نسبت به خود و همچنین مقیاس حرمت خود روزنبرگ ( 1965) پاسخ دادند. داده ها به وسیله آزمون تی مستقل و تحلیل واریانس یکراهه مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها : نتا یج ، حاکی از ان بود که بین حرمت خود تحصیلی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری مشاهده می گردد و در سایر موارد تفاوت معنی دار نیست. بین حرمت خود عمومی دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود ندارد. بین حرمت خود عمومی دانشجویان مجرد و متاهل تفاوت معناداری م شاهده نمی گردد. نتیجه گیری : به کارگیری آزمون تحلیل واریانس در این زمینه نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین میانگین حرمت خود عمومی دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی در سطح 004/0 معنی دار است .بر اساس نتایج به دست آمده، میانگین حرمت خود عمومی دانشجویان رشته ش یمی( 43/3 )بالاتر از دانشجویان سایر رشته ها بود . به منظور بررسی تفاوت میانگین حرمت خود عمومی دانشجویان در رشته های مختلف تحصیلی، از آزمون تعاقبی شفه « » استفاده گردید که نتایج حاصله حکایت از آن داشت که فقط میانگین نمره دانشجویان رشته شیمی با میانگین نمره دان شجویان رشته ادبیات و فیزیک دارای تفاوت معنی داری (در 005 سطح /0 ) می باشد .در سایر موارد تفاوت ها معنی دار نبود.

کلید واژگان :

حرمت خود ، دانشجویان ، دانشگاه فرهنگیان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک