چکیده :

ارزشیابی توصیفی، شکلی از ارزشیابی تحصیلی-تربیتی است که در آن معلم با مشارکت فعال دانش آموز و اولیای ایشان با استفاده از ابزار های مختلف به جمع آوری اطلاعات در زمینه تلاش ها، پیشرفت ها و موفقیت های دانش آموزان می پردازد و با طبقه بندی ،تحلیل و تفسیر اطلاعات به آنها کمک می کند تا بهتر یاد بگیرند و مشکلات یادگیری خود را برطرف کنند.این پژوهش به منظور بررسی ارزشیابی کیفی از دیدگاه معلمان مقطع ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان شهرضا انجام شده است. روش تحقیق توصیفی تحلیلی است و جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان شهرضا بوده است.اطلاعات به روش کتابخانه ای و استفاده از فیش برداری و همچنین روش میدانی مصاحبه نیمه ساختار یافته و استفاده از تعداد هفت سوال باز پاسخ جمع آوری شده است. روایی ابزار گردآوری اطلاعات توسط صاحب نظران این رشته مورد تایید قرار گرفته است.داده ها و اطلاعات جمع آوری شده به روش درصد از معلمان با ارزشیابی 22/2کمی توصیفی و همچنین بصورت کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و این نتایج حاصل شد که در صد از معلمان ارزشیابی توصیفی در شهرضا را ناموفق 54 درصد از معلمان با ارزشیابی کیفی توصیفی موافق بودند. 77/7کمی و درصد از معلمان 44 دانستند و علت آن را عدم توجیه کافی معلمان و سردرگمی خانواده ها و کم رنگی نقش خانواده ها می دانستند. نیز موفقیت یا عدم موفقیت طرح توصیفی را منوط به نتایجی که پس از فارغ التحصیلی دانش آموختگان مشمول این طرح حاصل می شود، می دانستند.

کلید واژگان :

ارزشیابی توصیفی؛معلمان ابتدایی؛ شهرستان شهرضا



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک