چکیده :

هدف از انجام این پژوهش، شناسایی رابطه بین تعهد سازمانی و بهره‌وری سازمانی معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلفان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان دلفان تشکیل داده بود که تعداد 210 نفر گزارش شده بود. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 101 نفر مرد و 35 زن به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور سنجش تعهد سازماني از پرسشنامه تعهد سازماني آلن و مایر (1990) استفاده شد و بهره وري نيروي انساني با استفاده از پرسشنامه بهره وري نيروي انساني بر اساس مدل هرسی و بلانچارد (1997) مورد سنجش قرار گرفت. جهت تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (فراوانی، فراوانی تجمعی، نمودارهای ستونی) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام) استفاده گردید. روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد دلفان تایید گردید و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده گردید که مقادیر آن برای تعهد سازمانی و بهره‌وری سازمانی به ترتیب 86/0 و 79/0 بود. یافته های تحقیق نشان می دهند که بین متغیر تعهد عاطفی و بهره‌وری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و بین متغیر تعهد مستمر و بهره‌وری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نیز بین متغیر تعهد هنجاری و بهره‌وری سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و نتایج تحلیل رگرسیون بیانگر این است که تعهد مستمر 23/0 درصد تعهد سازمانی را تبیین می کند.

کلید واژگان :

تعهد سازمانی ، بهره وری ، معلمان



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک