چکیده :

امروزه مدیریت،یکی ازمهمترین علوم عصرجدیدمحسوب گردیده وروزبه روزبراهمیت آن افزوده می‌شود . به‌ طور کلی،مدیریت به موازات پیچیده‌ترشدن ومحدود شدن منابع مالی ومادی سازمان‌ها،اهمیت بیشتری پیدا می‌کند . مدیریت آموزشی،یکی ازجدیدترین شاخه‌های علمی – پژوهشی مدیریت است که اصول ومبانی آن عمدتاًناشی از مطالعات وپژوهش‌های صاحبنظران مدیریت درزمینه صنعت،تجارت وآموزش وپرورش است که برای پاسخگویی به مشکلات ابتدابه دانشهاومهارتهاوتجربه های مدیران سازمان های دیگرمتوسل شدندروشها وقواعدکاروفعالیت آنان را اقتباس کردند،مفاهیم،اصول ونظریه های مدیریت عمومی رامورداستفاده قراردادند،سپس براثرگسترش هدفها و وظایف آموزش وپرورش وپیچیده ترشدن فراگردمدیریت درسازمانهای آموزشی به مطالعه ی واقعیتهاورویدادهای ویژه محیط های آموزشی پرداختند.ساخت نظام آموزشی هرکشوری دربرگیرنده‌ی مجموعه‌ای ازنیازهای سازمان‌ های رسمی آن کشوربوده وعملکرد نظام آموزش وپرورش که مدیران آموزشی اداره آن رابرعهده دارند،نه تنهاازنظر پیشرفت اقتصادی و اجتماعی مهم است،بلکه ازنظرتأثیری که برتحرک شغلی وانتظارات دارد،ازاهمیت تعیین‌ کننده‌ای برخوردار است. همچنین آموزش وپرورش، بهترین وسیله،برای ایجادتغییرارزش‌هاورفتارهابه‌شماررفته و باعث می‌شودکه افراد،به تناسب استعدادو رغبتی که دارندبرای انجام خدمت‌های اجتماعی و اقتصادی وکسب مشاغل و درنتیجه آسایش فردی مهیا شوند.از اینرو، ازآغازقرن اخیر،هیچ کشوری بدون توسعه درمؤسسات آموزشی ومدیران آموزشی تحصیل کرده ومجرب،مراحل توسعه وپیشرفت راطی نکرده است.بنابراین، باافزایش تعداد دانش‌آموزان درسطوح مختلف آموزشی،تأسیس مدارس ومراکزآموزشی جدید،استخدام معلمان بیشترو سرمایه‌گذاری بیشتر،ضرورت یافته است.مهم ترین چالش های نوین درآموزش وپرورش فقدان حمایت ازمعلم و بازرسی ازکارآنها،دخالت های سیاسیون درگزینش مدیران،فقدان سرمایه محلی وکمبودسرانه آموزشی،مقاومت معلم دربرابرتغییر،ناهمخوانی برنامه درسی باموقعیت وشرایط جامعه می باشدکه دراین مقاله توضیحاتی داده خواهدشد.

کلید واژگان :

مدیریت،نظام آموزشی،چالش های نوین،تغییر.



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک