چکیده :

امروزه با نگاهی‌گذرا به تغییرات روبه تزاید و تحولات شگرف و گسترده‌ای‌که هر روز در تمامی عرصه‌های زندگی اجتماعی و حتی ارزش‌ها و فرهنگ حاکم بر جوامع رخ می‌دهد، موجب شده تا كارآفريني ‌به عنوان يك راهبرد ‌اثربخش‌ براي توسعه اقتصادي و اجتماعي كشورها شناخته‌شود. كارآفريني به معناي كشف و بهره‌برداري از فرصتها به منظور ارزش آفريني در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي مي‌باشد و پايه و اساس توسعه پايدار و همه جانبه تلقي مي‌شود. (2)از طرفی سازمانهای‌عصرصنعت، درصورتي مي‌توانند از پس‌چالش‌های جامعه به شدت متغیّر عصر اطلاعات و اقتصاددانش‌‌پایه برآيندكه ابتداء خود نوآور وکارآفرین شوند. به همين منظور در عصر حاضرسازمانهاي پيشرو با تمركز بر مشتري، دست به خلاقيت و ابتكار عمل زده و سعي‌مي‌نمايند‌ تا در برابر كنش‌ها، با انجام‌ واكنش‌هاي مناسب يك سازمان‌كارآفرين‌باشند.‌ كاركنان‌ در سازمان‌كارآفرين، افرادي كارآمد، داراي چشم‌انداز روشن، استراتژي، هدف‌هاي بلند مدت و كوتاه مدت هستند و به موجوديت سازمان اعتقاد داشته و آن را باور دارند. (3)شايد بتوان گفت كه مهم‌ترين و جامع‌ترين نتيجه سازمان كارآفريني ، سازگاري با محيط و بقاء در بلند مدت است. بقاء در بلند مدت از نگراني‌هاي اصلي همه سازمان‌ها بوده وهست، بخصوص در دنيايي با چنين دگرگوني‌هاي سريع و فراواني كه با رقابت‌هاي فشرده ناشي از سيستم اقتصاد جهاني نيز توام شده‌است. هماهنگي با سازمان‌هاي ديگر در كشور و ايجاد محيط خلاق باعث افزايش عملكرد مسئولان (مديران) و در نتيجه رضايت‌مندي افراد خواهد شد و حركت در مسير توسعه و رقابت با قدرت هاي جهاني را آسان‌تر مي‌نمايد.(5) از طرفي با توجه به تحولات سریع محیطی و رقابت فشرده جهانی، دیگر عصرمدیریت‌سنتی در اداره امور سازمانهای به سرآمده است. امروزه نظریه کارآفریني‌سازماني و سازمان‌كارآفرين به عنوان الگوی جدید مدیریت در اکثر کشورهای پیشرفته شکل‌گرفته است، که هدف آن تاکید بر افزایش کارایی و اثربخشی، تمرکز بر ستاده‌ها به جای داده‌ها، خلاقیت و نوآوری، انعطاف‌پذیری ساختاری، کاهش‌اندازه سازماني تاكيد دارد. به عبارت ديگر سازمان‌هاي كارآفرين بهتر از سازمان‌هاي سنتي رقابت مي‌كنند و نسبت به تغييرات محيطي توانايي تغيير و واكنش سريعي دارند. بخصوص در جامعه ما كه داراي بافت جواني‌است، شرکت های دولتي با ايجاد فرهنگ‌كارآفريني و حفظ بقاي آن علاوه بر ايجاد محيطي مهيج و مشوق موجب بهبود روابط و خلاقيت افراد در آن مي‌شود. به گونه‌اي كه پذيرش مسئوليت اجتماعي سازمان و در نتيجه بهبود روابط با سازمان‌هاي ديگر نيز مي شود. آنچه در این مقاله به آن پرداخته می شود بیان خلاصه ای از تجربه های کارآفرینی درون سازمانی آموزش و تجهیز نیروی انسانی شرکت ملی گاز ایران در راستای تحقق هدف فوق در یک سازمان دولتی (شرکت ملی گاز ایران )در محدوده زمانی سال 1385 تا 1388 است ،كه اين امر با تبديل نمودن دو تهديد (تعويض سه مدير توسعه منابع انساني در سه سال و كاهش سمت هاي سازماني امور آموزش از 24 سمت به 12 سمت ) به فرصت امكان پذير شد.

کلید واژگان :

واژگان کلیدی: آموزش و تجهیز نیروی انسانی،شرکت ملی گاز ، ارزش افرینی ، کارآفرینی ، کارآفرین درون سازمانی ،سازمان کارآفرین



ارزش ریالی : 300000 ریال
دریافت مقاله
با پرداخت الکترونیک